Hej! Jag har, efter ett uppehåll på ca 3 år, börjat fundera på att starta upp ett akvarium igen. Har inte helt bestämt mig än men jag tänkte börja med att höra här. Om det är någon som har lite knep o.s.v som man ska tänka på och så. I slutet av min förra “akvarieperiod” fattade jag ett stort tycke för räkor och tyckte att de var väldigt intressanta. Därför funderar jag på att börja med det igen. Vet dock inte vilka räkor jag skulle vilja ha isf… Förra gången hade jag Neon stripes och tyckte att de funkade bra. Skulle vilja ha en annan sort denna gången för att testa något nytt. Vill gärna ha någon färgglad sort så att den syns mycket i akvariet och jag tror att jag gärna kör på någon Neocaridina sort då jag tycker de verkar vara ganska lättskötta och förökar sig ganska bra. Vilket jag tycker är det roligaste med att ha akvarium!
Det jag har funderat på är att köpa ett nytt Juwel Rio akvarium på 240 liter. Men jag vill gärna ha några fiskar i akvariet också då jag tycker det skulle se lite tråkigt ut med bara räkor… Finns det några arter ni skulle rekommendera som funkar med räkor? Gärna att det går hyfsat lätt att få dem att föröka sig om det är möjligt! Kommer ha någon typ av algätare i akvariet och skulle gärna vilja ha någon lite roligare än ancistrus. Eller finns det någon roligare sort av den som har annan färg kanske? Vill gärna lyckas med att få yngel av dem. Sen skulle jag gärna vilja ha någon rolig snäcka också som inte äter levande växter och som har någon rolig färg!