Fråga om White Pearl räklingar

Mina första White Pearl räklingar börjar nu växa på sig lite (de är ju fortfarande små), men jag har sett att några utav räklingarna är lite mörkare än syskonen. De går lite mer åt det bruna hållet. (Tyvärr så har jag bara en kompaktkamera, så det är inte läge att försöka ta någon bild, de är ju trots allt rätt små ännu).

Nu till mina frågor: Bör man sortera bort dessa när de blir lite större? Finns det annars risk för att de förstör den “riktiga färgen” i kommande avkommor? Eller kan de gå kvar?

Tack på förhand!

Det är nog fritt fram tills de blir större :slight_smile:
Mina har haft lite skillnad som unga, men inget märkvärdigt.

Har du körsbär eller andra arter tillsammans med föräldrarna?

Det är bara White Pearl, förutom två äppelsnäckor ;), däri.

Så du menar att förhoppningsvis så kanske de kan skifta lite i färg när de växer på sig? Har du aldrig behövt sortera ut några Dynamitella?

Jag antar det. Jag har haft 4 generationer white pearl, och alla har alltid blivit vita :slight_smile:
Avkomman är ibland genomskinlig, ibland kritvit, och ibland brunaktig (inte brun-brun, utan lite mörk).

MEN, om du känner att de börjar bli könsmogna, så separera de vita från de murkiga.
Du kanske får en slant för att de är udda, om du nu fått tillbaka dem till ursprungsfärgen på någon vänster :stuck_out_tongue:

Jag antar att jag kan vänta ett bra tag till och se om de skiftar i färg. De är för tillfället bara ca 5-7 mm (tror jag), så de är än så länge långt ifrån könsmogna, antar jag.

Nä, mina är inte heller riktigt bruna, men man kan ändå se att de skiljer sig ifrån syskonen. Nåja, då avvaktar jag lite längre och sen får tiden utvisa om de skiftar i färg eller inte :slight_smile: . Skiftar de inte, så får de flytta till sällskapsakvariet istället :hehe: .