Fråga angående Osmosfilter!

Hej ja har funderingar på att skaffa mig ett osmosfilter. Ja är gammal vvsare så tror inte inkopplingen skall vara några problem. Frågan är nu hur det fungerar? Går vattnet alltid genom 3 filter/flaskor" Sedan ut i en behållare där vattnet samlas. Eller sätter man dit filtret kör igenom vatten och använder de som kommer ut sedan stänger man av ventilen in till filtrena när man tagit vad man skall? Har youtubat lite på det men är fortfarande lite fundersam tacksam för svar från er som har anläggning hur ni har gjort:)

Alternativ 2 är det vanligaste.

Själva osmos membranet får inte köras torrt-torka efter att det tagits i drift
så om du själv kopplar glöm inte det. Sedan skall det helst användas regelbundet annars kan det växa igen (mikroorganismer)
och sluta fungera.
Det vanligaste är fint partikelfilter innan membranet och kolfilter efter men det är mest för att ta bort
dålig smak på vattnet och till en viss del klor men ditt kranvatten smakar väl inte illa?
Har precis beställt filter från Kina för ett hemmabygge.
Tänker sätta ett ultrafilter innan membranet på så sätt får jag mer eller mindre bakteriefritt vatten till
min algodling. Det tar även virus och större molekyler. Och osmosmembranet får längre livslängd för det sätts inte igen.
Kommer inte ha kolfilter efter.

Nej ja tänkte köpa ett som i princip är klart att bara koppla in. Finns vissa som dom säger ska funka för 8-900 tänkte testa ett sånt.
Köper det mest för Taiwanbee. De funkar med det vattnet ja har nu men nästan alla som “Lyckas” med sina Taiwanbees rr och kk har osmos vad jag har förstått.

Kolfilter har du förslagsvis FÖRE membranet. Detta för att skydda membranet. Membranet är den dyraste komponenten, så den vill man skydda så gott det går. Det finns en del RO-system som har kolfilter både före och efter membranet. Vissa förfilter fungerar både som partikelfilter och kolfilter. De är något dyrare men har betydligt längre livslängd och är effektivast.

Aha! Klarar inte mina kk rr räklingar jag väntar på från mina mischlingar sig, så blir det ro vatten
till mina bee’s också.

Tar det kolfiltret kloret? för det är det membranet är mest känsligt för och eventuell igen-sättning
speciellt av kalk.

Se upp för sk. aktiverat kol (zink-silver) ger direkt räkdödande vatten. /(inte farligt för människor)

En hel del skit går rätt igenom membranet också bla. nitrat, fosfat och kisel så det finns set med jonbytare efter
membranet också, brukar bara kosta någon hundring extra.
En organisk anjon-katjonbytare i samma kapsel som kopplas efter membranet
har lång livslängd även om den inte går att regenerera.

Kolfilter tar klor, tungmetaller och lite annat som man inte vill ska nå membranet.
Aktivt kol är inte mer farligt för vattenliv än den andra sortens kol som används till akvariebruk. Nu vet jag inte exakt vilken sorts kol de flesta RO-system har i sina kolfilterpatroner, men jag skulle tippa på att det är aktivit kol. Aktivt kol är något dyrare men betydligt effektivare och det håller betydligt längre. Eheim och många andra har detta i sitt sortiment.

Tänk på att spola ditt RO-system i 1-2 timmar innan du börjar använda det renade RO-vattnet. Detta gäller bara första gången.
Sedan är det en god idé att spola systemet i några minuter, säg 5 minuter, innan varje användning. Detta för att spola filtret på eventuella bakterier som ansamlats men också för att ledtalet kan gå upp en del när RO-systemet inte använts på ett tag.

Det aktiverade kolet är avsett för dricksvatten och kan vara aktivt dessutom, köper man ett system
avsett för akvariebruk är det inget problem då är det vanligt aktivt kol i det.
“Activated carbon with silver”. “Carbon activated with silver”. etc. när man lusläser specifikationen.
Silver har man för att döda bakterier i dricksvattnet finns också som tabletter till vattentankar i husbilar-husvagnar.
Finns också i sportkläder-skor för att det inte skall lukta illa om en.
Även om det är “ofarligt” för människor så är det inte det för vattendjur.
Tyvärr kommer det ut i våra sjöar-vattendrag via tvättvattnet och ställer till problem.
AmirA kör du med ro? Vad har du för salt?

Deerhunter, missförstånd där :wink: Jag trodde att du menade aktivt kol, avsett för akvariebruk. Givetvis ska man generellt inte köpa produkter som inte är avsett för akvariebruk :slight_smile:
Jag kör med ett Merlin RO-system och tillsätter Tropic Marin Re-Mineral Tropic.