Har börjat fixa lite godis till vintern för mina räkor och snäckor. Plockar in brännässlor och torkar, en del förväller jag och sen torkar, blir härligt gröna då, men förstår att det tar bort en del näring o vitaminer i nässlorna. Nu fråga, hur gör ni och vad plockar ni för växter till räkornas o snäckornas vintergodis förråd ![]()
Jag plockar nässlor och eklöv, jag torkar dem bara men eklöven åker i en kastrull och hettas upp hastigt kokar inte, nässlorna lägger jag bara i som den är torkade och låter dem sjunka själva:)
…just de
eklöv, då blir det en burk eklöv oxå efter uppkok och torkning :thumbs:
…vad tror du om maskrosblad, kan man ge det? färska, uppkokad…går dom att torka tro?
Jag har ingen aning om huruvida maskrosblad är bra föda för räkor men för snäckor bör det vara finfint. Har matat massor av olika djurslag med maskrosor och de är både nyttiga och ofta uppskattade.
De går ypperligt att torka.
Groblad bör också fungera fint.
De äter gärna al, hassel, svartvinbärs blad, hallonblad med:)
Skulle tro att det går att ge maskrosblad med och även kirskål:)
…det finns en hel del bra ätbart ju :thumbs:, har varit lite feg för jag inte vet vad som är ok eller rent av giftigt kanske. Nu är det till att formatera om sig till mariga de hex och fixa många glasburkar med både det ena och det andra godiset…kan rent av bli en häx blandning oxå ![]()
Håll lite pejl på fosforhalter bara ![]()
Om det blir väldigt skev balans mellan fosfor och kalk blir det problem med skalen för både räkor och snäckor.
Det bör inte vara svårt att googla fram info om fosforhalter ![]()
Men samtliga växter som nämnts bör vara okej. De är ok till de flesta reptiler så då bör de antagligen funka i Kalcium/Fosfor-balans även till räkor och snäckor.
Ok, tack , bra att veta så man kollar upp sådant oxå :thumbs:
Vadå fosforet , jag har aldrig märkt att det hänt något här på mina räkor och snäckor dom mår kanon:D
Broccoli, spenat, kålväxter och en hel del andra växter är väldigt skadliga att ge för mycket av - de innehåller höga halter fosfor som kan ge urkalkning av alla kalciumbaserade organ såsom skelett och skal. Fosfor och kalcium samverkar så man måste få i sig en viss mängd fosfor för att kunna bygga upp skelett och skal - Fosforn hjälper rätt och slätt kalciumet att bygga upp skelettvävnad/skalvävnad. Men om man får i sig för mycket fosfor urlakar den istället skelettet/skalet.
Detta gäller för alla levande djur som har skelett eller kalciumbaserade skal - inklusive människan.
Det är extra viktigt för djur som sköldpaddor och snäckor då hela deras liv är beroende av ett starkt och funktionellt skal.
Jag har fött upp reptiler förr - de flesta är väldigt känsliga i just denna balansen så jag har helt enkelt fått lära mig.
Likaså råutfodrar jag mina (dägg)djur från scratch så det är till att hålla koll på sådant här när man ska få småttingar att växa bra och fint.
Jag hade en Blåtungad skink som fick allvarliga skelettdefekter i ryggen, en gång för lääänge sedan när jag inte begrep bättre. Likaså fick jag en kattunge med deformerad rygg (den föddes normal) för att deras Ca/P-balans blev fel i kosten när jag fortfarande lärde mig det här med näringslära och behov.
Jag vet inte mycket om räkors näringsbehov men deras skal är ju kalciumbaserat så de bör rimligtvis ha samma behov som övriga varelser som är beroende av en balans mellan de här två mineralerna.
För snäckor är det extremt viktigt.
Jag kan inte uttala mig om samtliga de växterna men det borde vara väldigt enkelt att googla sig fram till huruvida de är lämliga som käk till snäckor och räkor. ![]()