SÅ! Nu är mitt och sambons första rena räkkar igång. Ett 60l kar med korallsand, lite lavastenar och ett “miniträd”(rot). Det har inte blivit många bilder under uppstarten tyvärr, ska försöka bättra oss så att det blir några snart!
Valet av räka är kanske inte det optimala när man inte är så erfaren men s****n vad läckra de är! Efter en hel del velande kom det hem 10st kardinaler i tisdags, då jag jobbade fick sambon nöjet att sköta inkoppning och än så länge verkar de vara i livet allihop. :thumbs:
Kul! Se till att ha tillräckligt med värme i karet då dessa verkar vara känsliga för lite svalare vatten Vore kul att se några bilder! Intressant även efter uppstart
Ja jag har läst så mkt jag kan innan nu, ligger på strax över 28c just nu. Haha aah ska försöka, 10 så små i ett 60l är dock svårt att få med, men bild på karet kommer
Alla tips kring kardinaler är mer än välkomna, självklara eller inte. Vill veta så mkt som möjligt!
Om man skulle få för sig att inte orka med ett vattenbyte en dag så är det bara att tänka att två arbetsdagar(i mitt fall) simmar omkring i akvariet så brukar man få orken tillbaka igen
Ser ju bra ut:D!! Dina Endlers är jäkligt fina tycker jag:D:D!!!
Kardinalerna kommer fram vad det lider, men i början kan dom vara svårare att se, mina är framme alla 7 för det mesta nu:D!!
Bra längesen man skrev här men nu kan jag inte hålla mig!
Har inte svarat på din fråga CatsWhisker men jag har faktiskt varit så oseriös så har bara haft koll på tempen 28,5c samt vissa värden under själva uppstarten. Filtrering kör jag med ett Eden 501.
Otroligt kul att ni gillat inredningen trots att jag inte är nära nöjd.
Nu till det roliga! Stod och pratade med sambon idag bredvid karet och ser en räka i ögonvrån men den ser så liten och tanig ut. DET ÄR EN RÄKLING! Hittade flera stycken, dock är jag väldigt fundersam, den jag såg först var nästan 1cm och såg nån mer i den storleken. Sen såg jag ett helt gäng som inte var mer än runt 3-5mm. Har jag sån tur att jag kan ha fått 2 kullar eller kan storleken vara så stor?
Det är korallsand. Aa jag vet, inte tagit tag i det än då det inte vill sjunka riktigt, därav den fula stenen på toppen av trädet. I dagsläget är stenen borta men inte fått tag på någon snygg mossa jag gillar.
Hur farligt är det med inavel när de gäller räkor? Trodde inte jag skulle lyckas med detta med räkor men det rullar på. Har fått ännu fler kullar sen sist och börjar fundera på hur känsliga de är för inavel. Kanske är dags att köpa till ett tiotal och släppa i, eller hitta någon som också har kardinaler för att byta 10 st med varann? Vad tror ni?