Första räkakvariet - 20 liter räkor i köket

Hej!

Första inlägget här - har smygläst ett tag men nu är det dags att bidraga med något till detta eminenta forum! :thumbs:

Bakgrund:
“Ny” inom akvariehobbyn (förutom att familjen har haft flera olika när man var liten knodd). Startade ett 54l. vid årsskiftet och det är nu dags för kar nummer två! Har varit sugen på räkor ett bra tag så det blev ett 20-liters Aquael, som skall få lysa upp en tråkig, mörk vrå i köket.

Projektet:
Aquael Shrimpset 20l.
EBI Gold Shrimp Soil
BTN Slimline

Har funderat över om jag som nybörjare ska börja med Körsbärsräkor eller gå direkt på Crystal Red - vilka är dom räkor jag vill ha. Det lutar nu åt Crystal Red direkt, efter lite input from the world wide web! :scratch:

Håller för fullt på att hard scape´a i köket med soilen och stenarna. Svårt! Ska lägga upp lite olika layout-alternativ, dock var det så ljust att fota nu så bilderna blev jättekassa :slight_smile: Har hela tiden varit inne på att jag ska ha rötter i karet, men nu lutar det mer åt att bara köra med sten och eklöv. Svåååårt! Kanske någon liten rotbit som räkorna kan pilla på?

Växterna har jag tänkt lite Anubias i bakgrunden och sen massa mossa och lite gräs.

Slänger in lite bilder som kanske inte är så intressanta, men ändock, projektet är på gång!

Äh, what the häck, slänger upp lite bilder från min hard scape också, ursäktar mig för dålig bildkvalité och att det är svårt att se något överlag! Kommentarer, tips och kritik önskas!

Sammanfattningsvis för denna långa premiärtråd har jag några punkter:

[ul]
[li]Köra på Crystal Red direkt trots oskuld på räkor? Risk annars tenderar till att jag har separationsångest från Körsbären och sen kommer sitta med två räk-kar…[/li][li]Jag har silikonat fast bakgrunden på baksidan och lagt en sträng ytterst på baksidan och “förslutit”. Bör jag ändå dra en sväng med silikon på kanterna inne i karet? Det är hyffsat dikt an mot kanterna, men är lite orolig för att någon räkling kan fastna i de små springorna. Nackdelen är att jag testade lite vid botten igår och det blev lite kladdigt och fult. :|[/li][li]Det dröjer ju ett tag till de första räkorna kommer komma i. Det dröjer lite innan det ens kommer vatten i karet. Bör jag redan nu sätta detta filtret i mitt andra akvarium och låta det gå och gojsa ner sig lite?[/li][li]Ska jag ha någon typ av sand eller något sådant i botten för växterna? Soilen är väl ungefär 3 cm i framkant och ca 10 cm i bakkant.[/li][/ul]

Tack för ditt tålamod, tack för ett trevligt forum! :slight_smile:

/Henke

edit: råkade bli en bifogad miniatyr/dubblett av ena bilden och lyckas inte redigera bort den. :?

Ser bra ut det där.
Bra att du har silikonat längs sidorna… Räkor är små o vi köpte ett kar med bakgrund som bara var fäst med lite silikon så räkorna kunne komma under… Bökigt att tömma kar osv o göra det efter…
Har du ett bra inkört kar o filtret igång i ditt andra kar o koll på ph nitrit så ska det inte vara något problem att ha CR som första räka…
Tror inte att du behöver annat till växterna.
Anubiasen ska ju inte planteras utan bindas på något sten/rot. Mossan likaså. Gräset är nog inte så kinkig om det är Sagittaria subulata. (har endast erfarenhet av den o här trivs den överallt…
Fin katt.
Hoppas att du blir nöjd med karet.
Mvh Pia

Välkommen hit! :thumbs:
Det blir nog kalas det där! Snygg bakgrund och fina matchande stenar. Lycka till!

Välkommen. Det ser jätte fint ut. Kul med nya projekt, önskar lycka till. :thumbs::slight_smile:

Tack ska ni ha! :thumbs:

Var precis på väg att montera det nya medföljande filtret i mitt nuvarande akvarium och köra in det, men kom på en sak… :scratch:

Jag göder ju med PMDD i det aktiva akvariet, är det då dumt att få in sånt vatten i filtret som sen ska sitta i karet med Crystal Red? Det kanske är bättre att fylla nya karet med nytt vatten, i med växter och flytta över några Galaxy Rasboras som får pinka in det hela?

Nu händer det lite grejer!

Har läst runt lite på nätet och hittade något som kallas för DSM, Dry Start Method (mer info). Väldigt kortfattat: Man startar karet genom att plantera växter i fuktigt bottensubstrat och sedan duscha/spraya karet varje dag så det blir rejält fuktigt och mycket kondens i karet. Detta är tydligen bra för att växterna kan rota sig i lugn och ro.

Verkar vara en metod som är synnerligen bra för HC (Hemianthus callitrichoides ‘Cuba’) - en växt som jag verkligen gillar! I mitt andra akvarium köpte jag denna växt utan att egentligen veta var det var. Den har alltid varit grön och grann, även de ytters få bitarna (okej, den lilla biten ) som är kvar. Mitt största problem var att den inte satt fast i botten ordentligt. Dessutom förstod jag inte riktigt hur jag skulle plantera den, så jag tröck fast den med mycket utav stenullen kvar. Gick efter den här filmen när jag planterade HC´n

Överlag så har jag ju, som den totala nybörjaren jag är, inte lyckats så bra med växterna i mitt andra akvarium, men försöker insupa så mycket information som möjligt och ta åt mig av råd. Så vi får väl se hur det kommer att gå denna gång! Kul att testa denna start-metod, hur som haver. Någon förhoppning om en heltäckande matta av HC har jag inte, är på stadiet att jag blir lycklig bara den överlever och rotar sig så att den sitter fast.

Här kommer lite bilder kring projektet:

Så här blev hardscape´en. Blev lite mera sten! Har byggt två platåer, vi får väl se hur bra dessa kommer hålla sen när det blir vatten och lite aktivitet i karet. Det kanske tillkommer en rot av något slag, av varianten Red More. Men då ska det vara en liten rot med lite spret som passar bra in i “landskapet”

Här hackar jag grönsaker! Jäkla pillande med pincetten. Blev en hel del spill då jag inte fick till snitsen att med att få bort stenullen från rötterna.

Så här blev det! HC längst fram och två Anubias (från mitt andra akvarium) där bak. Får se om Anubias´en gillar denna “terrarie-metod”. Hittills är Anubias en av mina favoritväxter eftersom till och med jag lyckas hålla den fin, växande och grann! Hela alltet ska bli intressant att se hur det fortskrider de närmsta 4-5 veckorna. Om det blir soppa av allt får jag väl börja om igen, inga djur kommer till skada åtminstone!

Kom gärna med kommentarer, både ris och ros, eller varför inte bara lite trevlig OT

Det där fixar du ju bra, ser riktigt snyggt ut! Spännande med DSM, har inte testat själv än (har alltid lite för bråttom :wink: ).
Lycka till, och fortsätt uppdatera här.

Och ang. PMDD så hade jag nog också startat upp med nytt vatten, för att inte riskera ngt med Crystal-räkorna.

Snyggt och intressant, det blir roligt att följa. :thumbs::slight_smile:

Tack snälla ni!

Statusrapport: Tja, händer inte så mycket, vilket jag inte heller hade trott efter en vecka. Eller jo, det har blivit lite mindre HC efter att jag har kört Operation Lambi och sugit upp överflödigt vatten ur substratet, några lösa blad följde med upp Får trösta mig med att dom förhoppningsvis har rotats lite i det fördolda.

I övrigt har jag fått kommentaren av min snart blivande fru:
“Dom där växterna vattnar/duschar du och gullar och pratar med varje dag, men några andra växter i huset har du aldrig vattnat under alla dessa år!!!” :mrgreen:

Nu har det hänt lite! Men samtidigt inte :o Om någon undrar så är mitt tålamod ganska exakt på ett ungefär cirka precis en månad långt!

Nu är det vattenfyllt och på plats på en tillkapad ekskiva i köket. Har haft i några piloter som ska få bajsa in karet lagom tills några Crystal Red ska få flytta in. :thumbs:

Ha ha jag har själv samma problem med plantor inne…
Glömmer att vattna… så det är ju perfekt med akvarium…
Fast att gå ut o vattna min salladsodling kommer jag konstigt nog ihåg…

Det ser riktigt snyggt ut, skulle gärna bo där om jag vore räka.:):thumbs:

Nu har det hänt lite sedan senast! Är förbaskad dålig på att uppdatera, men det har inte funnits så mycket att uppdatera med :slight_smile:

Har köpt lite Tigrar från Sanna Karlsson här på forumet och dom har nu flyttat in! Jätteroligt! Dom går tillsammans med en bunt blåa Posthornssnäckor. Räkorna jag fick från Sanna var superfina, riktigt pigga. Några ser för mitt otränade öga ut att vara Blue Tigers, trots att jag bara beställde vanliga Tigers, fin bonus! :mrgreen:

Slänger in några bilder:

Fina räkor… Karet har du ju verkligen oxå lyckats med…
Gillar dina flytplantor (kommer inte på vad de heter här på morgonen, men räkorna brukar klättra i dem)… Har för mycket flås i mina kar så därför trivs endast andmat här…
Hoppas att du själv är nöjd.
Trevlig sommar önskar Pia

Jätte fint! det är blåa tiger som simmar omkring och ser ut att trivas i sin fina kar. En trevligt sommar önskar jag dej med.:thumbs::thumbs::slight_smile:

Tack så mycket, och om man får säga det själv så är jag ganska nöjd med hur det har artat sig :slight_smile: finns lite olika justeringar jag vill göra, men var sak har sin tid. Så här i efterhand vet jag inte riktigt om DSM-metoden var bra eller inte.

Har ju haft ett ganska kraftigt Cyano-angrepp i burken, men en mörkläggning på tre dygn gjorde susen - än så länge. Hoppas att balansen kommer igång, var faktiskt därför jag hade i flyktväxten Frogbit (Limnobium laevigatum) för att få i något snabbväxande.

Förutom att jag nu hoppas på att räkorna finner sig väl och inom son tid börjar yngla av sig har jag redan planer på ytterligare ett räk-nano med inriktning mot Sulawesi. Men jag måste nog lugna mig lite :slight_smile:

Flikar bara in och nämner att för någon dag sedan upptäckte jag att ena honan bär på rom. :slight_smile: Så om någon vecka är det nog dags för det första att “födas” i något av mina “alla två” kar här hemma! Ska bli riktigt spännande. Kollar efter räkmamman flera gånger om dagen, lyckas alltid tappa bort henne. Fattar inte riktigt att det ska vara så svårt att räkna in skocken på 20 knappa liter.

Ska bli intressant att se om några blir Blue Tigers. Har ju några sådana redan - men mamman är inte av typen “Blue” utan vanlig men med distinkt täckning.

Har även bonat om karet nu med lite mossa som jag band upp på grenen. Dock blev det inte så fint, så jag postar inga foton på det :roll: Får se om det blir bättre när det växer till sig lite. Det råkade dessutom bli en “mossklutt” fastbunden på den delen av grenen som täcker HC´n, vilket känns dumt. HC´n känns svår i sig utan superbelysning och co2, så skuggen lär inte hjälpa till!