Hej!
Första inlägget här - har smygläst ett tag men nu är det dags att bidraga med något till detta eminenta forum! :thumbs:
Bakgrund:
“Ny” inom akvariehobbyn (förutom att familjen har haft flera olika när man var liten knodd). Startade ett 54l. vid årsskiftet och det är nu dags för kar nummer två! Har varit sugen på räkor ett bra tag så det blev ett 20-liters Aquael, som skall få lysa upp en tråkig, mörk vrå i köket.
Projektet:
Aquael Shrimpset 20l.
EBI Gold Shrimp Soil
BTN Slimline
Har funderat över om jag som nybörjare ska börja med Körsbärsräkor eller gå direkt på Crystal Red - vilka är dom räkor jag vill ha. Det lutar nu åt Crystal Red direkt, efter lite input from the world wide web! :scratch:
Håller för fullt på att hard scape´a i köket med soilen och stenarna. Svårt! Ska lägga upp lite olika layout-alternativ, dock var det så ljust att fota nu så bilderna blev jättekassa
Har hela tiden varit inne på att jag ska ha rötter i karet, men nu lutar det mer åt att bara köra med sten och eklöv. Svåååårt! Kanske någon liten rotbit som räkorna kan pilla på?
Växterna har jag tänkt lite Anubias i bakgrunden och sen massa mossa och lite gräs.
Slänger in lite bilder som kanske inte är så intressanta, men ändock, projektet är på gång!
Äh, what the häck, slänger upp lite bilder från min hard scape också, ursäktar mig för dålig bildkvalité och att det är svårt att se något överlag! Kommentarer, tips och kritik önskas!
Sammanfattningsvis för denna långa premiärtråd har jag några punkter:
[ul]
[li]Köra på Crystal Red direkt trots oskuld på räkor? Risk annars tenderar till att jag har separationsångest från Körsbären och sen kommer sitta med två räk-kar…[/li][li]Jag har silikonat fast bakgrunden på baksidan och lagt en sträng ytterst på baksidan och “förslutit”. Bör jag ändå dra en sväng med silikon på kanterna inne i karet? Det är hyffsat dikt an mot kanterna, men är lite orolig för att någon räkling kan fastna i de små springorna. Nackdelen är att jag testade lite vid botten igår och det blev lite kladdigt och fult. :|[/li][li]Det dröjer ju ett tag till de första räkorna kommer komma i. Det dröjer lite innan det ens kommer vatten i karet. Bör jag redan nu sätta detta filtret i mitt andra akvarium och låta det gå och gojsa ner sig lite?[/li][li]Ska jag ha någon typ av sand eller något sådant i botten för växterna? Soilen är väl ungefär 3 cm i framkant och ca 10 cm i bakkant.[/li][/ul]
Tack för ditt tålamod, tack för ett trevligt forum! ![]()
/Henke
edit: råkade bli en bifogad miniatyr/dubblett av ena bilden och lyckas inte redigera bort den. :?