Hej go vänner!
Har tittat en del på det nystartade mini-akvariet (30l)… Kommit fram till att vi behöver i allafall en växt till i akvariet för att få den färgvariation som vi söker och är vana vid. Något rödaktigt eller liknande som bryter av mot de andra växterna. När det gäller större akvarier så har detta alltid varit “lätt”, men de cryptocoryner mm som vi har och övriga växter vi känner till är på tok för stora i den lilla burken.
Tacksam för förslag och idéer!
Med vänlig hälsning,
Klart intressant! tack för tipset.
Tänk bara på att den där växten kräver högt med ljus och CO2 för att bli sådär röd.
Har man inte högt ljus eller CO2 så är det bättre att skapa kontraster och djup med olika gröna nyanser, och enligt mig är det det snyggaste med.
Problemet för min del med ljus och röda växter är inte så mycket färgen, den brukar kunna bli rätt fint “murrigt” grön/röd… Det är huruvida de överlever över huvud taget. 
Just Nano-akvariet kan bli ett bekymmer…
Alternanthera reineckii ‘Rosanervig’ finns även som ‘mini’ högst 10-15cm tror jag
Och
Rotala macrandra
Kanske? Den sista kan iofs bli rätt hög.
Alternanthera reineckii finns den i rosanervig?, har för mej att det är Rotala rotundifolia som finns rosanervig:)
Man behöver inte massor av ljus för att Alternanthera reineckii ska bli så röd, jag har den i mitt 250L kar med vanlig belysning den behöver inte ens Co2 för det men den kan ta ett tag att få att aklimatisera sej:)
Bild från mitt akvarium med vanliga lysrör och utan Co2.