Länge sedan jag hängde här nu, jag håller inte på så mycket med räkor längre men just nu har jag larver av Macrobrachium lanchesteri vilket har gett en liten nytändning på räkfronten eftersom att jag väntat på det här ett tag (väntat mest på grund av att jag bara hade honor från början).
Jag har letat efter info på hur man föder upp dessa men jag hittar inte så mycket, är det någon här som har fött upp dem eller en Macrobrachium med samma larvstadie?
Just nu går honan i ett 45l akvarie med ca 10l vattnen från akvariet hon gick i och 20l kolfiltrerat kranvatten. Jag släppte ner henne igår för att det såg ut som att hon redan hade börjat släppa larver och mycket riktigt så ser jag larver simma/flyta omkring idag.
Vad är bästa fodret? Jag har tänkt att testa mig fram med liquidfry, uppblött och mosade spirulinaflingor samt infusorier om jag inte får några invändningar. Att mata extremt sparsamt för att kunna bevara vattenkvalitén har jag läst ska vara väldigt viktigt också då larverna är väldigt känsliga.
Har läst att larverna äter artemia från början också vilket jag har svårt att tro, stämmer verkligen det? Jag har satt lite artemia på kläckning i alla fall, visar det sig att det inte stämmer kan alltid firrarna få dem istället.
Här kommer en uppdatering och en förklaring på hur jag gjort hittills och hur jag planerar att fortsätta.
Jag har nu börjar mata 3 gånger per dag, extremt sparsamt och jag matar under den enda lampa jag har. Min förhoppning är att de ska hålla sig mest vid ljuset och det verkar fungera. Jag matar en gång med liquidfry och två gånger med spirulinaflingor som jag har mosat i några droppar vatten för att få det att lösa upp sig helt. Jag har ett 10tal sniglar (posthorn, physa och malayer) i som jag hoppas ska äta upp de rester som hamnar på botten. Jag har plockat ut en död men kanske har missat någon också. Från börjar var det uppskattningsvis ca 20st, honan hade ju börjat släppa yngel redan innan jag fångade henne som sagt. Jag har räknat till minst 10st idag, det är säkert fler men de är inte lätta att se i ett 45l som dessutom står med kortsidan utåt.
Jag släppte i några artemia men kunde inte se att de åt några och flera blev kvar på botten så jag lugnar mig tills de blivit lite större innan jag testar igen, jag vill inte sabba vattnet. Det blev inga infusorier och det är första gången jag misslyckades att göra det, jag trodde inte att det var möjligt. Jag får se om jag startat en nya eller om jag nöjer mig med maten jag kör nu.
Nu har jag ingen syresättning i akvariet och tänker vänta med det ett par dagar till. Jag kommer att börja med en syresten med väldig försiktig cirkulation i början för att sedan öka medan de växer. Som filtrering kommer jag bara knyta fast en bit filtermatta över syrestenen, men det väntar jag med tills det blivit räkor av dem, om jag kommer så långt dvs. Jag slänger nog i en näve inkörd sand när jag stoppar i luftpumpen bara för att få någon filtrering. Första vattenbytet tar jag på torsdag, jag tar nog inte ut så mycket vatten utan försöker bara få bort överbliven mat. Akvariet är rätt långt ifrån fullt så det lär räcka att jag fyller på vatten nu första veckorna och bara tar ut det vatten som följer med matresterna. Jag vill inte slanga ut så mycket i och med att de är så små och det är lätt att missa om man skulle få med någon.
Tack för uppdateringen. Jag skulle skippa att kasta in använt grus eller mecka med filtermattor och förlita mig på först vattenpåfyllnad och senare vb som filtrering. Vet inte om det är rätt men bara en magkänsla att hålla det rent, tror ändå inte nitrifikationen kommer vara det som fixar vattnet utan ovan nämnda påfyllnad stegvis sedan försiktiga vb gissar jag är viktigare första tiden.