Fluval Flex - 34liters nanokar som ska bli räkbostad!

Hej alla!

Är nybliven ägare till ett nanoakvarium efter många års funderingar om att sätta mig in i akvariumens underbara värd. Har alltid tyckt att ett kar med färgglada fiskar som simmar omkring bland gröna växter i en undervattensvärld är en otroligt trevlig prydnad i ett hem. Men var enda gång man börjat söka fakta har jag blivit avskräckt efter att ha läst om vattenbyten, alger och fiskar som kräver ständig tillsyn.

När nanokaren började dyka upp blev jag lockad igen tills insikten om ett mindre kar inte alls var mer lättskött utan att det egentligen var tvärt om! Men efter lite läsning om växt- och räkakvarium blev jag heltänd! Totalt missat dessa vackra små varelser! Att ha invånare som knappt behöver mer än stödmatas, inte lortar ned vattnet på samma vis som fiskar och samtidigt håller efter algtillväxt mm ville jag testa själv.

Valet föll på ett 34liters Fluval Flex som jag läste en del positivt om, totalt novis om filterlösningar mm hoppas jag att valet visar sig vara rätt. Lockades av att hela filterprocessen är gömd bakom bakväggen, vilket ger ett mycket snyggare helhetsintryck. Den stora arean på 3-stegsfiltrationen med plats för både mekaniskt skumfilter, kemiskt kolfilter och biologiskt (Biomax) filtermaterial avgjorde köpet.
Då planen var räkor från början föll valet på en mörk botten, ProScapes Shrimps soil fanns i butiken där jag köpte karet. Tillsammans med mossa, diverse växter, en dragon rock sten och en Redmoor rot går det just nu runt med några endlers guppys och ett par snäckor som får “bo in” det!

Nu har karet varit igång i två månader, allt tuffar på! Räkvalet föll på Crysal Reds, kilar runt 25st i just nu, tillsammans med fyra elefantsnäckor, lika många Red Racersnäckor och ett antal Endler guppys som ynglar av sig som kaniner…

Ser snyggt ut men Crystal Red vill ha lågt pH och elefantsnäckor högt.

Medveten om det men tror jag har vattenvärden som passar bägge - köpte först Crystalräkorna från en som kört dem länge i pH värden runt 7.0-7,2, innan jag köpte elefanterna hittade jag uppgifter om pH mellan 7,5-8,5-8.0 och andra källor säger pH 7.2 - 8.5, hittade även en artikel om en odlare som rapporterat framgång ned till pH 7.0 för elefanterna, de verkar vara rätt tåliga.