Fluval Edge förfilter-svamp

Någon som vet måttet på denna?
Skall ha den på ett Eheim hangon 2041.
Tar gärna emot andra tips om vad mer som kan passa.

Product Dimensions:*1.7 x 1.7 x 4.5 inches; 0.5 ounces

43.18 mm x 43.18 mm x 114.3 mm (på svenska)

Tusen tack! :thumbs:

Jag använder plastnätet från vitlök fungerar kanon och det kloggar inte igen så fort heller :slight_smile:

Är det räkling-säkert Peckoltia? Jag har sånt nät över hålen i botten på filterlådan till mitt räkkar :slight_smile:

Jag vill ha svamp, tycker det funkar perfekt som förfilter till de finare partiklarna. Har kristallklart vatten med svamp på insuget.
I filtret kör jag bara grovt så det håller sig sålänge som möjligt. Jag tycker alltid att man skall se en extra svamp som just ett extra filter.
Och även om man måste skölja ur det varje/varannan vecka så är det värt det.

Det enda jag hittills hittat som passar är Elite Billifilterpatroner, det är 11 x 5 cm. Så Fluvalens borde bli bra den med.

Om du sätter en svamp på insuget så kommer det ju inte in något annat än fina partiklar i filtret för du har väl tänkt att den ska sitta på insuget eller?

Ja det är precis det som är meningen med. :slight_smile:
Och Ja, den sitter på insuget och verkar som förfilter. Det bästa!

Jag har köpt grov filtermatta som jag skär till och använder som förfilter i alla mina kar. Funkar kanon.:smiley:

Jag köpte filtermatta och sydde in pumpen eftersom jag inte kunde bygga något att fästa på insuget på den. Sen pumpar jag vattnet via en “labbslang” från jula upp i en plastlåda med kol och lavasten. Tänker göra det betydligt snyggare innan det blir någon bild men jag behövde ett filter så det fick bli så. I större karet lade jag bara en liten bit filtermatta mot insuget på filtret. Har ju såklart en mindre pump i det större så det räckte till den för att den skulle sluta döda snäckor…

Så har jag med haft det innan. Tyvärr hittade räkorna in i pumpen ändå. Samt någon gång när jag sköljde ur patronen så satt där fast en massa döda räkor i den. (som troligtvis med ville in och käka mulm i kammaren)
Surt, grovt är det bästa när man väl fått kultur i det.
Vilken ppi kör du med?

Jag köpte faktiskt exakt den svampen till mitt hangon-filter (Eheim 2040). Det blev perfekt! :slight_smile:

Toppen! Det var det jag ville höra så tack! :slight_smile:

Stämde inte alls. Finns kanske två storlekar av denna?!
Den på bilden och jag köpt är 40 x 70 mm. Borde även passa ANs Hangon filter prima.

Jepp, sitter som en smäck! :thumbs:
Är inte lika fin som billifiltersvampar så bör klara sig två veckor om jag har tur.

Väldigt sent svar här, har inte varit så aktiv här på ett tag. Det var dom måtten jag lyckades hitta när jag sökte på artikelnumret på bilden :confused: får be om ursäkt att jag lurade dig. Men bra att det passade ändå! :slight_smile:

Det är lugnt, det blev ju skitbra till slut så! :slight_smile:
Och svampen klarar sig i ca 14 dagar mellan ursköljningarna om fler vill ha den infon.

Blå matta. Jag har för mig att den är på 30 ppi.Använder den till alla insug i karen.
Sent svar, men jag har missat din fråga. Ber om ursäkt.

30 ppi har jag aldrig testat med, bara riktigt grovt såsom 10 och 20 ppi, och det funkar inget vidare som jag skrev.
Och be inte om ursäkt, det är lätt hänt att man missar en fråga. :slight_smile: Händer mig med, tyvärr för ofta!