Fluval Edge 23 liter

Hej!
Jag har för några veckor sedan skaffat mig ett Fluval Edge på 23 liter.
Just nu bor det 12 guppys (6 vuxna och 6st 2-3 veckors yngel) ihop med 5 körsbärsräkor.

Jag köpte karet begagnat, fick med sand och en sten och lite dekorationer. Jag kastade dekorationerna och har planterat vattenpest i mängder, javaormbunke och anubias.
Plus två andra växter som jag glömt namnet på, fick de idag på posten, tradera är riktigt bra! :smiley:

Här kommer lite bilder!

Här är akvariet nystartat, började med lite växter och dekorationerna som sedan hamnade i papperskorgen.

Efter lite ommöblering:

Jag gillar att ändra lite, kan inte hålla fingrarna i styr! :stuck_out_tongue:

Och såhär ser det ut idag efter vattenbyte och omplantering av gamla och nya växter!

Tanken nu är att jag ska göra mig av med alla sura honor i akvariet och behålla karlarna och yngeln, låta de växa upp och bara behålla pojkarna! Då hoppas jag att räkorna blir lite mer kaxiga och vågar sig fram lite mer när det blir mindre fisk!

Sen kommer jag skaffa fler körsbär, de är så himla härliga!

Tycker du skall tänka på språket! Detta forum har medlemmar och besökare i alla åldrar.

Oj, ber om ursäkt för detta, inte min mening att göra någon upprörd! Jag ska försöka skriva om inlägget om det går! Ber om ursäkt!

Så, nu har jag tagit bort det olämpliga i inlägget!

Snyggt akvarium.
Mina räkor är inte ett dugg rädda för fiskarna i mitt akvarium. Kan bero på att de utnumrerar fiskarna 10:1

Tackar! :smiley:
Jag har tänkt att skaffa lite fler räkor inom kort, då kanske de blir lite tuffare och visar sig mer! :slight_smile:

Välkommen :smiley:

Karet ser bra ut men jag undrar hur du planterat anubiasen har du satt den i sanden så bör du montera den på stenen istället de gillar inte att stå planterade i sand i längden.

Sen angående fiskarna så är karet redan för litet för dem du har där i så du kanske skulle byta ut guppyna mot något mindre i fiskväg som dvärgrasboras av något slag:)

Tackar!
Jag planterade den i sanden först, men sen läste jag på om växterna så nu sitter den på en sten med gummisnoddar!
Jo, fullt är det verkligen, gjorde misstaget att inte lyssna på magkänslan utan på tjejen i djuraffären.
Har försökt att ge bort tjejerna, men det är svårt, så risken att de blir fiskmat är stor!
Så jag kommer bara behålla killarna! :slight_smile:

Nu har jag gjort om ytterligare i karet!
Jag har svårt att hålla fingrarna i styr!
Ormbunken fick hamna i papperskorgen, bytte sanden och stoppade i två små mangroverötter i!

Bild med blixt:

Och bild utan:

Jag upplever stor skillnad på räkorna som verkar känna sig mer trygga med den mörka sanden, de är mycket mera aktiva och räds inte fiskarna på samma sätt!
En räka “stångade” en för närgången guppyhona igår kväll när de fick hoppa ner i karet igen!

Har även stoppat ner ett mandellöv för att se om det har någon effekt på räkorna!

Vad är det för mörk sand du har nu i karet och varför slängde du “ormbunken”?, den blir jättefin med tiden och ger även många gömställen för räklingarna när den växt sej större.

Guppyhannarna tar även de räklingar bara så du vet;)

Det är vanlig akvariegrus!
För jag hade alldeles för mycket växter!
Jo, det förstår jag också att de gör! Men känner att jag gärna vill ha lite fisk i karet! Och ser jag att räkorna går med rom kommer jag skaffa mossa som får flyta omkring tills räkorna har blivit större!

Skickat från min ST26i via Tapatalk

Varför jag frågar är för att det säljs akvariegrus som är färgat och det gruset är farligt för räkor de tål inte det men fiskar gör det:)

Jag fattar inte varför de säljer färgat grus i zoobutikerna och när dom nu gör det så borde de upplysa om gruset är färgat eller naturligt.

Okej! Jag kommer inte ihåg märket, men de har en clownfisk på förpackningen och finns bla arken zoo, köpte de på nätet! Räkorna mår än så länge bra, de är rödare i färgen och verkar piggare och mer aktiva nu!

Men jag håller med dig, det är jäkligt konstigt att de säljs grejer som verkligen inte lämpar sig i akvarier!!

Hur funkade det att ha finkornig sand i ett Edge?

Tyvärr så kan dom oftast inte allt i zoobutikerna, hoppas inte sanden är färgad men det lär du märka om räkorna börjar troppa av en efter en.

Sådär, det var lätt att få in sanden i filtret innan jag hade insugsfiltret, det rörde sig rätt mycket där vattnet går ner vid pumpen (syns rätt tydligt på en av bilderna!) så det blev en stor grop…
Plus att det var jäkligt drygt att försöka plantera något i den sanden!

Funkar säkert mycket bättre i ett större kar, men jag rekommenderar inte finkornig sand i ett edge!

Nej precis!
Jag var väldigt noga att skölja sanden flera gånger innan jag stoppade ner den, och jag hade den sanden i mitt gamla kar för flera år sedan (fast då var de lila sand) och ingen av fiskarna verkade må dåligt av den.

Än så länge -peppar peppar- så verkar inte sanden påverka varken guppysarna, ynglen eller räkorna!

Det hjälper inte att ha sköljt sanden om den är färgad, färgen släpper lite i taget och förpestar vattnet för räkorna, fiskar tål det mesta men räkor är väldigt känsliga det är många här som råkat ut för räkdöd för att de haft färgad sand.
Var den sanden färgad så är denna det med skulle jag tyvärr tro, det finns naturligt svart sand men som ny är det svårt att veta:)

Okej!
Synd att jag inte visste det innan! Men men… Får hålla koll på rödtottarna ett tag framöver!

Det är därför det är bäst att ta reda på saker innan som att läsa här på forumet och även fråga, det finns jättemycket information här:)

Räkorna kommer sakta att förgiftas om det är färgad sand vilket jag tror det är, händer nu detta så tycker jag du ska byta sanden innan du köper nya räkor:)