Fler ”sanningar” om växter man borde känna till?

Som fåtöljakvarist sitter jag och funderar på två små räkakvarier, som också lär hysa snäckor. Två ”sanningar”, som jag inte hade en aning om tidigare, har då hittills dykt upp i min läsning i olika forum:

1. Växtsläktet Anubias är olämpligt ihop med räkor. Vid skador på växten frigörs små nålar av kalciumoxalat, som är farliga för räkorna.
    (Tips från mallefar här på forumet - Tack!)
    http://www.aquamax.de/Krankheiten/Anubias_giftig_fuer_Garnelen.aspx

2. Posthornssnäckor, Planorbella duryi, äter sällan växter om de inte är mycket hungriga, med undantag för Pogostemon helferi, som äts ”entusiastiskt”.
    http://www.crustahunter.com/en/node/1261

Anubias och Pogostemon helferi har jag därför strukit och ersatt med annat i “växtplanen”.

Har någon tips om fler sådana här ”sanningar” som är bra att känna till?

/Bengt

Osköljda växter kan medföra omedelbar räkdöd. Detta är kanske ingen okänd sak, dock värd att nämnas :slight_smile:

Selaginella wildenowii. Trots kolsyrabad och tvättning har den medfört att räkor slängt sig på rygg och dött.
Inte förvånande, då den inte hör hemma under vatten, utan i sumpmark. Är som tur är ofarlig för fisk, och något ovanlig i handeln.

Dracena hör hemma i fönsterkarmen. Dessa dör inom veckor/månader i många fall, och hör till en början inte hemma i akvarium. Säljs väldigt ofta i butik som akvarieväxt.

Posthornsnäckor ger sig hos mig på hygrophila polysperma också. Jag ser inte vad växten föreställde efter en vecka i karet, trots daglig utfodring med tabletter och grönsaker. De biter ovala hål på ca 5x8 mm över alla blad, som i sin tur dör.

Spännande! Mina Hygrophila polysperma får vara ifred, o jag har gott om posthorn :smiley:

Här är det samma sak mina postisar rör faktiskt inte växterna alls, däremot så käkar Tylomelaiorna vissa växter som salldasbuffeé även Äppelsnäckor ger sej på vissa växter och kan äta ner dem helt till rötterna.

Jag har Anubias i mina räkkar och har aldrig haft några problem med dödsfall pga av växten, men jag vet att om Anubiasen bryts i rotstocken så är saften giftig.

Det finns en växt till ja flera egentligen som säljs som akvarieväxt men den jag tänker på är Spatipyllum, den är visserligen en sumpväxt men dör om den står helt under vattnet.