Fisken's 25L räknano.

Då så mina kära vänner är jag tillbaka igen.
För er som känner igen mina tidigare projekt vet att fick sälja av med allt liv och ganska mycket av mina riggar efter att Mjölby Kommun bytte alla vattenledningar i mitt område, vilket gjorde att både klor, koppar och andra metaller spikade som tusan, även på andra sidan av mitt osmos-filter.

Nu har det gått ett halvår utan missfärgningar och/eller dålig lukt från vattnet och jag tänker ta det enkla steget att starta ett nano-akvarium på 25 liter.

Det är ett Eheim med välvda/runda hörn.
Kommer bli mörk soil i botten, bygga på höjden bakåt med grenar (hassel?) och mycket mycket mossa, kanske någon roligt projekt med en rejäl filterlösning som jag pysslat med i tidigare projekt.

Har två extra små filter aquael med finmaskiga filterpatroner, doppvärmare, ett nytt luftfilter som jag kanske gör något med.

Nu kör vi! :slight_smile:

Någon som vet vad detta är för växt? (de lite längre bladen/armarna)

Tror att det kan vara Microsorum pteropus ‘Trident’

Kul att ha dig tillbaka. Hoppas att du slipper sådana omvälvande ombyggnader på vattennätet i framtiden. :thumbs:

Ger mig för första gången på att provbygga ett luftfilter :slight_smile:

Provade med massa olika storlekar på det yttre röret men fick inte riktigt till det…
Lär köra på mina beprövade innerfilter som flyttar vatten från ett filterhörn istället :slight_smile:

Det ser bra ut Fiesk och denna typ av kub har jag några av, då i storleken större. Bra ljus och snygga kar de där Eheim så det är bäddat för revansch och en stark comeback.:thumbs:

Tack för varmt välkomnande Mithroth och shrimpcoctail :slight_smile:
Tror att luftpumpen är för “svag” för att göra sitt jobb, kan det vara så?
Oavsett så har jag nu rengjort soil (sköljt bort massa jord-damm) och silikonat dit glas för filterhörn.

[LEFT]Kul att du startat upp igen! :thumbs: Och Ja det är en Microsorum pteropus ‘Trident’/ ‘Split Narrow Leaf’
Jag kommer ha överskott på denna om några veckor om du är intresserad.
[/LEFT]

Tack AnetteJ.T och ja absolut!
Är de svåra förresten? co2?
Blir de jättestora? :slight_smile:

Nej de är inte särskilt svåra och kräver inte CO2. Och dom växer långsamt vilket gör att de passar utmärkt i ett nano.
Såhär skriver jag om den på min hemsida:

Microsorum pteropus ‘Trident’/ ‘Split Narrow Leaf’
Familj: Polypodiaceae
Ursprung: Asien
PH: 5-8
Placering: Framkant/mitt/stenar/rötter
Växthöjd: 15+cm
Temp: 18-30º
Ljusbehov: Medel-Högt
Tillväxt: Långsam
Svårighetsgrad: Medel

Orkar du inte vänta tills jag har så är det Tropica som har den. Din akvariebutik bör kunna ta hem den.
http://www.tropica.com/dk/planter/plantebeskrivelse.aspx?pid=008G

Kul att du är tillbaks “Fisken” i lite smalare variation;)

Den där Microsorum pteropus ‘Trident’ är jättesnygg ju kan nog tänka mej den jag med:D!

Hehe, ptjaa… blev några kilon där ja :wink:
Kämpar på, på gymmet och mestadels lyfter grejer nu och häver i mig endel extra protein… provar lite :slight_smile:

Filterhörnet på plats och undre bilden är min tanke att dölja lite med hygrolon som blev över från vivariumet.
Ska börja måtta lite på alla rötter jag har, ska gömma så mycket det går i bakkant med det.

Helnöjd med resultatet för att få över vattnet över filtret.

Klippte till och silikonade botten på en "räkor i lag-"burk så den passade på filtret.
Fick modifiera plastgrejen som sitter original på filtret, men nu passar den suveränt!
Bra fart på ytan men inte ett ljud hörs, störtbra! :slight_smile:

Snyggt :+1:

Startat lite provisoriskt, “lejonklippan” som fru kallade syns inte så bra i denna vinkel.
Men den går från bakkant nästan enda fram till framrutan. Syns i nedre högra hörnet och har javaormbunke på sig :slight_smile:
Grumligt och nystartat, inväntar nån fisk som ska få gå in det hela och mossa från någon av er.

Blir ju bra det där fast jag fattar inte varför du gjort en filterhörna till det filtret, jag har en sådan och den är jättebra:)

Najs med ett Hamburgerfilter! Kommer bli superbra! :smiley:
En stor fördel med Hamburgerfilter i räkkar är att dom alltid har tillgång på mulm/mat.

Nog har jag sagt att vattnet från kommunen har blivit mindre missfärgat, men för den sakens skull tänker jag aldrig längre tumma på filtemedium så länge jag bor kvar i Mjölby. Och däri också att valet faller på filterhörn.

Kommer bli kanon när detta är klart :wink:

Nuså, alltid lika spännande att se vattnet klarna.
Och personligen så gillar jag vad jag ser!
Mycket mörkt underlag, både rötter och soil är svart/brun.
Växterna bara “ploppar” fram och tar för sig lixom.
Tänk bara en hel hög med illröda Sakura gå omkring här, ser fram emot det!! :slight_smile:

Nu saknas mossa, mossa och mossa!
Fick 3 liter av vattnet från mitt gamla vivarium som jag sålde till en bekant att börja mitt kar med.

Här kommer två bilder på min fru’s ögonsten
“Lejonklippan”
Hennes idé, och jag måste nog ge denna till henne… blev suveränt bra!

Men det har dom ju ändå på hörnfiltret:)