Ja vad har ni för fiskar tillsammans med era räkor?
Jag har lite beslutsångest… har tre tävlande fiskar:
Boraras merah, Boraras brigittae och Danio margaritatus.
Just nu lutar det åt alternativ två, på de bilder jag sett på google har de verkligen en häftig färg.
Skulle vara snyggt i mitt helsvarta kar. Sen är det ju en annan sak om man får dem att färga ut ordentligt…
Boraras brigittae är ett bra val. Jag har ett gäng sådana tillsammans med mina bruna tigerräkor och dom förökar sig bra, tigrarna alltså. Visst, ev kan dom kanske hugga ett eller annat precis nykläckt räkyngel, men jag tror inte risken är så stor. Borarasen är blek och tunn i butik och det tog ett bra tag innan de färgade ut, men alla gjorde det och då är dom så kanonsnygga, riktigt lysande hallonröda med blågrön metallisk rand/fält på sidan.
Danion tar nog mer räkyngel, men har man dom med t ex körsbär som ändå blir för många till slut så kan det ju vara en bra idé för att hålla nere räkstammen Danion kan ofta vara otroligt skygg och inte synas till så mycket, det är lite synd, det är en riktigt snygg fisk det med.
Hoppar in i tråden jag med.
Om mina körsbär förökar sig så de växer ur akvariet så har jag ju ett antal jag kan placera ut dem i. Hur skulle körsbär, halvstora/vuxna funka tillsammans med Kopparbarber och Corydoras? Räklingar förstår jag försvinner omgående om man tänker på corysarnas naturliga kost.
Det har fungerat bra för mig med räkyngel och Pygmépansarmalar.
Kom precis på att jag ju är på ett nytt forum. Har ju flera olika corys men i just detta akvariet går det Corydoras aeneus albino. Blir nog något större än dina pygmé kan jag tänka?
Jag tror inte några Corydoras tar speciellt mycket räkyngel. Men kopparbarber däremot gör det. Men de vuxna räkorna borde klara sig.
Har körsbär i ett hundra liters med guppy,dvärgtandkarpar ,galaxys,goodeider ,microrasboara kubotai ,chela dadyjaburri, och det funkar bra men har väldigt mycket pellia mossa och andra växter.
Hur är det egentligen med Ancistrus?
Äter fullvuxna Ancistrus räklingar?
det funkar bra med ancistrus i hop med räkyngel
Ancistrus som du säger Räkmackan,funkar säkert jättebra…Tänkte testa det,har nämligen fått två kullar av dem i mitt "sällskaps"akvarie…
En annan femma att få dem ur karet…Lär nog bli en cirkus utan dess like…
Har du testat att sätta en krok i en algtablett ? :shock:
För att få ut Ancistrus-ynglen kan du enten suga upp dem med slang (de verkar inte ha något försvar mot “sug”) eller köra danska pilsnermetoden: ta en stor PET-flaska, gör rent den, kapa toppen och vänd den ut och in. Du får då en enkel mjärde. Ladda den med favvofodret och lägg ned i karet. Viktigt: tag sedan en pilsner och vänta på att fisken fångar sig själv. Busenkelt. Metoden funkar inte utan pilsner.
Också viktigt: glöm aldrig bort en sådan här mjärde någon längre stund. Vattenkvaliteten försämras snabbt i en sådan mjärde, så att tömma den är viktigt.
Att fånga dem med håv är ett attans jobb. Det har jag slutat med.
Hilsen,
/P
Skulle funka… :lol:
Verkar ju va en kanon ide`…Öl e ju gott,men hur gör man med resten av firrarna,de lär ju oxå dyka in i “mjärden”.Hm… ja det e bara å testa antar jag,pilsner finns hemma;undrar vad frugan tror om man sitter å hinkar bira mitt på blanka förmiddan framför akvariet… :?
Tänkte bara höra om nån vet något om att ha ormgrönling (Pangio kuhlii) tillsammans med räkor?
Det har jag…
8 stycken i ett kar och 5 i ett annat…
inga problem…
Se bara till att de får mat…och jag ger dem oftast artemia frusen och mygglarver…
Det ror jag inte fungerar för dom äter väldigt gärna levande foder och räklingarna lär bli uppätna den är snabb, ormgrönligen tar ju sej med lätthet in överallt med och den gräver ju runt nere i bottensubstratet med, nää ingen bra firre med räkor tyvärr tummen ner där:)!