Filterförslag

Jag ska dra igång ett 25 l räkkar och behöver ett lämpligt filter till detta.
Förslag?

Har tittat lite på Eheim aquaball, är det någon som har erfarenhet av dessa?

/Jonas

Då det bara e 25 liter hade jag nog valt en liten luftpump kopplat till ettr Sera svampfilter.
Har haft dåliga erfarenheter av hängfilter och innefilter måste man ju räksäkra.

Vi pratar väl bara om innerfilter nu?

Om det är så, luft- eller vatten-drivet filter spelar ingen roll. Jag har inte luftdrivna av flera skäl, främst att de väsnas så.

Det viktiga är att det inte är en utanpåliggande filterbehållare, utan att filtermaterialet sitter fast med en inre hållare, tex ett perforerat rör. Så Raekers förslag är en typ som är ok.
Anledningen är att man får yngel som sugs in och inte orkar ut. Sen är det alltid bättre att ha filtermaterialet exponerat, så att de kan picka det som fastnar på ytan.

Aquaball har ett bra pumphuvud, flödet är jag tveksam om det lever upp till specarna, utblåset är stort, så det är svårt att bedömma och jag har inte mätt flödet.
Orginal filterkassarna har på tok för lite volym på skumplasten(precis som många av eheims små filter, och Fluval 1 till 4+), så du behöver 3-5st för att de inte ska sätta igen sig jämt.

Eftersom det blir lite av överkurs med alla detaljer, kan man förenkla så här, du får för lite reningseffekt per krona.

Mer överkurs: =)
För att ge exempel på något mera prisvärt innerfilter, vore det bra veta var du föredrar att handla från, gissar att du inte bor i Örebro som jag, lägg gärna till hemstad i vänsterkanten.
Kollar jag på valfri internetbutik med priser, väljer jag www.pwss.se till exempel, han har nio fabrikat. Sju av dem har inte något prisvärd modell alls enligt min erfarenhet, antingen för dåliga eller för dyra. Det finns gott om dåliga innerfilter på marknaden tyvärr.
Två har några modeller som duger. Eheim har 2048 och 2252, men de är för stora för dig. AquaEl FAN är ren skit, de små Unifilter har odugligt lite filtervolym, men de större är ok för priset, liksom Turbofilter-modellerna.
Aquael Turbofilter 350 har nog tillräckligt litet flöde för dig, går att strypa och är ganska tyst i gången, dock finns inte axlarna som reservdelar.
Är storleken för stor för dig, måste du inte ha behållaren under, du kan köra bara med skumfiltret. Då motsvarar det ett AquaEl Circulator med skumfilter köpt till, men jag har här undvikt att bygga ett filter av olika delar…

För mitt eget val är just det, jag tar helst en cirkulationspump, ett perforerat rör och ett löst skumfilter. Man kan ha kapat en bit sån där blå filtermatta med kniv, eller om man vill ha en snyggare finns det färdiga runda med ett hål i ena änden. Oftast tar jag som pump en Aquarium Systems Maxi-Jet, finns modeller från 250 till 1200, de kan man köra torrt en stund utan att oroa sig.
Så i det här fallet skulle använda en 250 som ger 375 liter/tim. På den skulle jag sätta ett skumfilter som tillhör en AquaEl Circulator, de är täta nog för räkor, finns i olika storlekar, och där tar jag som stor jag kan, för ju tätare de är, desto oftare får man göra rent dem.

Vill man ha en pump med för mycket flöde för akvariestorleken, rekommenderar jag mycket växter och ett strilrör, speciellt om man borrar lite mer hål i det. Då blir det mycket lugnare flöde, och som bonus minskar risken för stillastående vatten.