Filter

Sera billifilter är de ett sånt som bubblar och bubblar och bubblar tills man vill slå de? :smiley: Har köpt ett som heter Oxygen Plus Bio Filter och jag är så ovan ljudet så jag blir nästan arg när de låter haha.

Nån som vet om nåt som kanske pruppar vatten istället för en massa stora bubblor. Eller helt enkelt mindre bubblor som låter mindre när dom når ytan.

Filtret är ju kopplat till en luftpump då har du ju en slang, köp då en slangklämma så kan du reglera luften och det blir mindre bubblor :smiley: :smiley: !!!
Jag använder inte några luftpumpsdrivna filter då de måste kattsäkras, min katt är galen i plast och tejp han biter sönder slangarna fortare än jag kan fixa dem :lol: :lol: :lol: !!!
Du är inte ensam om att ha svårt för ljud, här är en till :lol: :lol: !!!

sätt på ett pumphuvud på billifiltret så slipper du luften!

Jag köpte en Aquael tog bort filterhylsan och vipps så är det räksäkert, ska byta skumfiltret till Seras som är tätare så blir det ännubättre, blir ju samma som att sätta på ett pumphuvud på Billyfiltret :smiley: :smiley: !!!

Men Aquael skumfiltret är tillräckligt tät för rökarna, vilken modell har du.
Jag kör med Aquael turbofilter 350

Jag har Aquael FAN mini/plus men jag tycker att skumfiltret är för storporit om man ska ha räklingarna i åtanke :smiley: !

Nu jävlar ska här googlas pumphuvud. Tack för alla svar.
Gillar även att de diskuteras om vad folk har för olika filter så man får lite att kolla upp :smiley:

Vore även fint med en länk där man kan beställa ett pumpo :smiley:

Här kommer ett som har bra priser
Den är välldig räksäker
Aquael Turbofilter 350 liter/timmen
www.pwss.se

Kan dom inte sugas in via hålen längst ner eller använder du svampen bara istället :smiley: ?

Det finns inga hål i svampen

Näää, i svampen finns såklart inga hål :lol: :lol: !!! Ska ha det innerfiltret i åtanke när jag behöver fler innerfilter för det blir väl liksom fler kar antar jag, vad konstigt :lol: :lol: :lol: !!!
I mina 2 250L kar får de 2 Fluval U4 stanna kvar för de är bra faktiskt :smiley: :smiley: !!!

ja jag har en i varje

Du menar hålet upptill för pinnen va :smiley: :smiley: ???

Va :?:

De är så komiskt för precis ett sånt filter minns jag att jag kollade på innan jag skaffade räkor första gången (vilket inte är blodigt längesen) och ändå så köper jag andra grejer när ja beställde för några dagar sen. Kollade runt så sent som alldeles efter mitt tidigare inlägg i den här tråden och hittade igen ett sånt Aquael Turbo och mindes att de var ett sånt jag hade tänkt köpa från början! Irriterande, men de som är gjort är nu gjort :smiley:
Tack för tipset iallafall. :slight_smile:

Och varför luktar de sköldpaddsakvarium ur mitt akvarie för? Vet ni vad jag menar för lukt när jag säger så? Har aldrig varit med om att de luktar så. Körde igång deför 3 dagar sen. Använde vatten från ett utav mina andra som jag alltid gjort när jag startat upp ett nytt. Men de luktar inte gott.
Vattenvärden = Bra
har bara en rot och en kruka i än så länge (väntar på växtleverans från tradera)
Nån som har nån aning?

Vadå VA :lol: !!! Det sitter en pinne i pumphuvudet på min Aquael som är nerkörd i filtret, det gör att skumgummipatronen sitter kvar annars skulle det inte gå att ta bort hylsan :smiley: :smiley: !!!
Förstår du nu då :lol: :lol: !!!

Här finns det räksäkra filter som man inte behöver höra några jobbiga ljud ifrån. Har dom själv och de är super bra :smiley: :thumbs: …
http://kpaquaria.123ehandel.se/category … egory_id=7
De jag har är SP-1200 och SP-2500 men det är ju för lite större kar :smiley:

De har även detta lilla ytterfiltret för en billig peng som är jätte bra till mindre kar. et är ju oxå ganska räksäkert då det är på utsidan av karet :wink:
http://kpaquaria.123ehandel.se/product. … egory_id=8

Dom där kan jag inte kalla räksäkra på första lämken, jag hadde en sån där med biobollar och hålen i filterhylsan är jäkligt stora, jag sålde den på Tradera, tyckte inte den var något att ha alls. Ytterfiltret är ju mera räksäkert på andra länken.

Om man tar bort den delen med stenar, och den delen med luftröret
så att man har kvar bara skumgummit.
Och så brukar jag byta skumgummit en gång om året.