Jag har ett aquael akvarium på 95l med konvex framruta och heltäckande ljusramp.
I detta har jag CR, CB, amano, gröna och körsbär, men eftersom att en körsbär fick rom idag så behöver jag snabbt ett räksäkert filter.
Jag har nu ett Rena filstar innerfilter som pumpar 300l, vilket ger ganska lagomt med cirkulation i akvariet.
Vilken typ av filter hade varit optimalt i mitt akvarium?
testa att dra en dam/nylon strumpa över insuget på ditt filter eller köp ett fluval 2+ och sätt en damstrumpa över de filtret.
Annars kan du testa ryggsäcks filter funkar väldigt bra
förresten 300l/h låter ganska lite så mycket brukar man rekomendera till 54lit akvarium men räkor vill ju ofta ha lite lugnare vatten…
Nyonstrumpa har jag testat, värdelöst då det tog en natt för det att nästan sluta “blåsa” något alls.
Jag har ett eheimfilter på 600l som jag testade innan, men med det så vågade dom knappt fram, med detta filter blev det ett väldans liv i dom. Det kanske behövs ett lite kraftigare filter om jag ska ha någon lite finare filterpatron på insuget.
Men nu ska jag ju köpa ett nytt filter, så då undrar jag vad som är optimalt, och behöver minst omskötsel?
Jag kör själv med bottenfilter i ett 150 liters och det har funkat bra. Sanden gör filtret räksäkert och det är i stort sett underhållsfritt.
I de mindre karen har jag sidohängsvfilter. Men om du har en plastkåpa över ditt kar så är sidohängsfilter inte bästa lösningen.
Jag skulle rekommendera ett innerfilter från Aquael som består av pump, filterbehållare samt ett finporigt förfilter, ett Turbofilter 650. Du kan behöva byta förfiltret till ett något grövre eftersom det medföljande sätts igen. Jag har ett sådant i ett annat 150 liters som funkat felfritt i några år.
mvh
Raeker
Jag har tittat pa den pumpen, tyvarr sa tar den upp en stor del i akvariet, och ser inte sa vacker ut.
Men om man byter ut forfiltret sa blir den val inte raksaker langre?
Plotsligt kan jag ej anvanda 3 underbara bokstaver=/
Du får rensa nylonstruman från växtdelar m.m då och då så jobbar det på bra.
Eller se till så akvariumet inte har så mycket skräp som kan sätta för struman.
Detta gör jag när mina filter börjar bli tröga och då sätter de fart igen.
Som sagt, jag vill inte ha nagan tillfallig losning med strumpa.
Da lat Raekers forslag mkt battre eftersom den pumpen aven har biologiskt filter som verkar och ger bra vattenkvalitet, och mindre rubbningar vid rengorning av forfiltret.
jag har nylonstrumpa över mitt insug på mitt lilla räkkar som inte är temporärt räkorna går där och äter flödet har minskats lite men inte så himla mycket max 20l/h räkorna älskar att gå där o plocka
Så varför inte försöka ha mindre växtdelar som flygerrunt och köra på nylonstrumpa?!