Hej på er! Är ny på sidan och är i startgroparna för mitt första räkakvarium.
Körsbärsräkor blir det först men har tänkt att senare inhandla lite crystal red med.
Har suttit och läste en hel del och efter många fått missöden pga diverse bottenmaterial tänkte jag köpa ngn räksand redan från början.
Har läst här på sidan och upptäkt fertisoil och sprimp soil, funkar båda lika bra eller borde jag försöka lägga mina händer på den tyska shrimp soilen? Fertisoil kan nämligen min lokala djuraffär hämta hem.
Hej, välkommen in i räkträsket.
Jag har testat Shrimpsoilen i 1 par månader och tycker att det fungerar bra. Jag får kring pH 6 i vattnet och räkorna ynglar av sig som bara den.
Har även använt fertisoil, men då blev det inga räklingar. Jag misstänker att Fertisoil avger något ämnen i början som spökar. Dock är det flera här på forumet använder Fertisoil och det fungerar bra för dem.
Jag rekommenderar Shrimpsoil.
hehe, tack:P Har bara haft amano förut i mitt gammla guppy kar min mamma tog över, ska bli kul med bara fina räkor:)
Tyvärr kunde dom inte ta hem shrimp soil men han skickade förfrågningar till deras leverantörer så får hålla tummarna! Är det bara aquamoos som säljer det annars? finns det ingen svensk affär/webshop som har det?
Jag har kört både Fertisoil och shrimpsoil, bägge funkar utmärkt hos mej. Shrimpsoilen sänker pht mer än Fertisoil enligt mej. tror inte den finns i Sverige än men frakten från Tyskland och Aquamoos var inte så hemskt mycket med tanke på vad Fertisoilen kostar i Sverige.
Den svarta Fertisoilen gick på runt 350 kr för en lite påse lagom till ett 60 liters.
Shrimpsoilen går ju på 18 euro och frakten på ca 20 euro. så det går i princip på ett ut.De på Aquamoos pratar flytande engelska så det är inga problem när du mailar dom.
Har helt för mej att det står 5 liter,beställde två stycken själv.Står inget på påsen men en påse räcker till 54 liter,det gjorde det för mej !!Kolla “diy”-räkbänk-det karet e på 54 liter,med en påse Shrimp-soil i.Lycka till,att beställa var inget svårt. 8)
har man svårt att hitta på utländska sidor, tex tyska osv. Så går de utmärkt att använda sig av “google translate” http://translate.google.com/#
Välj från och till vilket språk översättning ska ske. Lägg in länken till sidan och tryck på översätt. Lämpligt är nog ordet jag letar efter