Hej!
Tror jag fått fenröta på en guppyhona, hon med helröd stjärtfena. Svårt att få till en bra bild men ni ser ju att den är kluven. Märkte att hon va lite hängig i förrgår och idag ser hon ut så här.
Har alltid i ektozonsalt i förebyggande syfte och kör med easylifes flytande filter medium.
Kan detta gå över till mina räkor? Har körsbär och amano i karet. Även elefant snäckor.
Tror ni easylifes bacterial combi system kan hjälpa?
Hur behandlar ni fenröta? Vet att det finns mediciner men är rädd att räkorna ska dö av det och djuraffären är stängd.
Dessa medel är de enda jag har hemma.
Tips mottages tacksamt!
Mvh Veronica
Tycker det ser ut som om hon bara spräckt stjärtfenan jag om du menar honan med den röda stjärtfenan, det läker ihop av sej självt.
ja det är hon med helröd stjärtfena jag menar.
Hade i lite extra easylife filter medium, överdoseringar är ju ofarliga och det står att det motverkar onyttiga bakterier och påskyndar läkning!
Håller tummarna för min lilla gumma:)
Ge hon ett saltbad och sen tillbaks med hon i karet. Vilken temp har du?
ca 25-26 grader. Testerna jag tog igår såg bra ut! Byter ca 30% vatten en gång i veckan.
Har jobbat inatt och sovit idag men funderar starkt på ett saltbad nu ikväll!
Saltbadade henne för en stund sen, får se hur det går!
Tempen är bra. Håller tummarna för att detta hjälpte. ![]()
Ett saltbad kan iaf aldrig skada på en Guppy. Det är en mkt snäll första behandling som brukar funka utmärkt till just röta.
Ja och hade superkoll under badet och hon verkade inte bry sig om att hon fick va i en bunke ett tag:) Tycker hon ser något piggare ut idag om jag inte inbillar mig:lol: