Fästa mossa

Hittade denna filmen http://www.aquanet.tv/Video/155 och där fäster dom mossan med fiskelina ,nu undrar jag växer mossan fast såpass att man sedan kan klippa bort dessa fiskelinor ?

Vilka mossor fungerar att binda fast på tex sten ?och vilka fungerar på rötter ?
evag

Flytmossor går inte att fästa på sten/rot, likaså fäster inte stringymoss men i övrigt fäster de allra flesta mossor, låt linan sitta kvar en månad så kan du troligen ta bort den lungt sen, testa så att den säkert sitter fast först innan du sliter bort all lina.

Tack för svaret du har inte någon bra länk/sida som tar upp vilka som är flyt och stringymossor så att jag kan få tag på dom som går att fästa är helt grön på det här med räkor och mossor men vill lära in så mkt som möjligt
evag

Stringy moss heter den ena, Gaffelmossa/Riccia fluitans är den flytmossa som man vanligen kommer i kontakt med.

Ok !
Föresten finns det att köpa mossor online i sverige ?
evag

Jag har lindat mossor med fisklina och har även satt fast Jawaormbunke samt anubis med detta… Har haft det i ett par månader nu och det börjar fästa.

Jag har javamossa.

Jag köpte på Plantswap av någon där…och sedan har det bara exploderat och nu har jag fulla kar med mossa…

Jag klipper allt överskott och binder ner det på ett annat ställe…sten eller rot…

Mossa finns på plantswap, jag har även en del men inte så mycket ännu men kanske kan fixa någon tuss weeping om du vill köpa? Inte så stor dock men det växer fort som stryk om det trivs, och den mossan växer fast på saker och ting och har ett häng nedåt.

Bra länk med info om en del mossor som kan hittas:

http://www.aquamoss.net/Moss-List.htm

Riccia, Pellia mfl är dock inte med.

Hilsen,

/P

Jag använder nästa aldrig nylonlinor mer än på stenar, när jag fäster mossa på rötter brukar jag försöka klämma fast mossan i skrevor och håligeter på rötterna, där de växer fast och sedan breder ut sej av sej själv.

Hade inte sett den filmen innan,Vilken mossanläggning!
där skulle man smugit in lite trådalger :slight_smile:
Och att sen Uppfinnaren själv :beg: Mr.Suzuki :beg: var med gör inte filmen sämre

Jag kör fast min mossa med svart sytråd, efter ca ett halvår är den upplöst av sej själv och mossan sitter där. Funkar kanon!

Använder du bomulstråd eller syntettråd?

den tunnaste bomullstråden

Såg en katalog från ADA häromdagen, och de säljer speciell mosstråd som enligt beskrivningen “faller sönder efter lämplig tid”. Troligen samma tråd som Räckmackan använder men 10 gånger dyrare. De hade även specialtråd till att fästa Riccia med, såg rätt exakt ut som… fiskelina. s

Btw, i det karet man såg med Crystals verkade det inte vara soil…

Hilsen,

/P

Hmmm hur bär du dej åt för att den ska håla, den går ju av otroligt lätt :? ??

inte om man lindar lite försiktigt, vet iof inte om jag använder den allra tunnaste som finns på marknaden.

Ska testa att linda med bomulstråd nästa gång :smiley: !!

Ah bra vanlig sytråd i bomull funkar alltså utmärkt att binda mossa med, tänkte använda fiskelina men kom på att jag bara har tjock lina 0,55 eller så och den blir besvärlig att binda med :slight_smile: Ska nog binda mossa på en red moor rot idag om jag får till det med så att den går ner i karet. Vilka av mossorna som jag har passar bäst för att binda på en rot? Har dessa:
Javamossa
Weeping moss
Peacock moss som sitter fastbunden på en metallnätplatta
Fissidens fontanus som sitter fastbunden på en metallnätplatta

Alla funkar bra att fästa på rot, men Fissidens brukar fästa långsammast. Väl fast är den dock ruggigt snygg. Har du CO2 går det fortare, men ändå inte fort.

Hilsen,

/P

Jag kör med gummisnodd. tar ut roten och mossa och snurrar runt mossa och sätter dit en snodd, funkar fint :slight_smile: sen är det bara att ta en sax och klippa bort gummisnodden efter ett tag. funkar fint för mig :slight_smile: