Mycket bra artikel: Om färgmanipulerade bilder av räkor.
http://www.crustahunter.com/en/who-turned-the-colors-up/
Kanon Jen att du lagt upp den här med men kanske den skulle vara bland artiklar med eller att tråden klistras:D
Mycket bra att detta blir till en allmän kännedom.
Det förekommer en hel del fusk både med färgintensitet och härstamning allt för att tjäna några extra kronor.
Att bli lurad känns inte bara surt men det kan också ödelägga den egna aveln i karen när olämpliga individer blandas in.
Helt klart förekommer det, inget snack om saken. Däremot är det i princip omöjligt att upptäcka om säljaren inte är riktigt klantig och vräker på med färg i redigeringsprogrammet.
Själv är jag en ganska dålig fotograf och redigerar alltid mina bilder i pickmonkey. Men det är ofta jag tar bort färg från mina bilder för att kameran förstärkt tex det röda i en sakura.
Som sagt det här problemet är svårt att komma åt. Jag ska se om jag hinner lägga ut lite bilder från mig på redigerade respektive oredigerade räkbilder så att man ser skillnaden.
Ja digitalkameror har ju en förmåga att göra rött jätterött och samma kan ju hända med blått med, men att ta ner färgen till normal tycker jag inte är något fel, däremot att i fotoshop förstärka färgerna till något som räkan inte är det är fel.
En annan sak som ofta glöms bort är att man kan redigera bilderna men börjar du inte med ett “gråkort” så att man får något att gå efter så kan det bli fel, behöver något vitt eller grått för vitbalansens skull
Sedan så kan man sitta och redigera och titta i karen för att få dom så lika som möjligt men hur många har kalibrerat sin skärm?
Hjälper inte mycket att den ser helt lika ut hemma (på skärm och i karen ) när mottagaren (eller redigeraren ) sitter med en dataskärm som inte visar rätta färger.
Har fått ett antal påpekande att mina bilder inte varit bra
Ända tills dom sett dom på min skärm eller tagit ut papperskopia efter mina bilder
Då har dom upptäckt att deras skärm inte visat rätt färger
Inga problem för dom själva för vad dom använt datorn till och tittat på egna bilder ( dom redigerade egna bilder efter sin skärm och bara tittade där ) men mina bilder var “skit” på deras skärm
Men visst finns det folk som drar upp färger för att det skall se bättre ut men jag tror nog att dom flesta gör det utan att försöka luras
Men då är de ju korkade, det finns ingen anledning att manipulera färgerna på räkorna så de ser otroliga ut för det lurar folk att tro att dom ser ut så, det är lurendrejeri om man säljer med sådana bilder i annonserna. Sen är det bara att googla på bilder så får man upp en uppsjö med färgmanipulerade bilder faktiskt, men det är en annan sak om man redigerar färgerna något för att kameran inte får färgerna rätt då rött brukar bli skrikigt rött och blått knallblått.
Att bättra på färgen på räkorna man äger och har är ju att lura sig själv och tro att de håller högre klass än de i själva verket gör.
I de bilder jag fotar och redovisar, tillåter jag mig att förbättra bilden med beskärning, öka eller minska ljuset och kontrasten, korrigera ev. färgstick och vitbalans, skärpa upp något om det behövs samt retuschera bort smuts på glaset.
Det är dock en fråga om integritet om man ska sälja individer som alltid bör få vara naturligt avbildade, alltså inte förändrade i datorn med ett undantag, beskärning.
Det är en svår sak och avbilda en grupp på fem-tio individer utan att förpassa dem i en liten behållare och fota uppifrån.
Den bilden säger lite om räkornas utseende, och det är svårt att få med alla individer för att en köpare ska kunna avgöra kvalitén från fotot.
Sedan håller jag med om att samma bild ser annorlunda ut på olika datorskärmar men det problemet löser vi inte så lätt.
Det handlar nog till stor del om integritet, och är man rädd om sitt rykte som säljare så kan “lite fusk” vara kortsiktigt och förödande, då snacket går fram som en löpeld.
Det vore kanske på sin plats att lägga upp lite mer klara kriterier hur man ska annonsera då det oftast handlar om en hel del pengar och risktagande.
Placera ett välkänt föremål på bilden, så kan färgen jämföras lättare? Ex tändsticksask som används för att visa storlek.