Hej på er!
Jag har haft malawis i ett par år och tänkte nu komplettera med ett räkkar.
Jag tänkte hoppa över körsbärsräkorna och gå direkt på blå tigerräkor då jag har röd färgblindhet och helt enkelt inte tycker körsbären ser särskilt märkvärdiga ut ;).
Eftersom jag inte fått något svar på mina frågor gissar jag att det finns en kunskapslucka så jag ändrar tråden till att dela mina erfarenheter, förhoppningsvis till nytta för andra nybörjare.
Jag tänkte skaffa ett 54-liters kar för att ha tillräckligt stor volym för att lättare hålla balansen. En tanke är att det även är stort nog att dela med en mellanvägg till två avdelningar om jag vill ha två sorter eller börja selektera i aveln men det får bli en senare fråga.
Jag har tittat i fyra olika fysiska butiker och valde Aquaels startpaket “Leddy 60”. Det varierar i pris från 600:- till 1000:- och det kan även skilja vilket filter som medföljer, ex. PAT-mini eller FAN- mini.
Till skillnad från andra, jämförbara så har detta paket en 6W led belysning vilken är en “doppvärmarvariant” av “Leddy Smart”.
Det kan vara lite klent för så stort akvarie så det blir nog att komplettera med ytterligare belysning senare. Ex. säljs dessa Leddy Tube löst i två varianter, “Sunny” och “Plant” så man kan enkelt köpa en tub till och sätta fast med ex. sugproppar.
Med mitt paket följde ett innerfilter av modell PAT-mini. Det är lite litet för akvariet så jag köpte även ett dubbelt, luftdrivet filter av populär modell.
Detta filter passar, utan modifieringar, att sätta på Aquaels PAT-mini eller FAN filter av alla modeller utom FAN-mini som tycks kunna medfölja som alternativ i detta akvariepaketet!
Jag får därmed dubbla filtervolymen till mindre kostnad än att köpa den större svampen till FAN-2+ eller 3+. Jag får dessutom fördelen att kunna rengöra ett filter i taget medan det andra får sitta kvar med sin bakterieflora. Om man vill ha ännu större finns detta dubbelfilter även i en MAXI-storlek vilket hade fått plats även det.
Jag vill ha en svart bakgrund i mitt akvarium och tidigare har jag använt mörk solfilm från Biltema med dåligt resultat.
Denna gången provar jag med “Rubber comp” från Mekonomen.
Det är en slags gummi/plastfärg i sprayflaska som finns i olika färger.
Den skall hålla ihop bättre än den fäster så blir man inte nöjd eller vill ändra så skall det bara vara att dra loss som en plastfilm utan några rester kvar på glaset.
Jag målar självklart på utsidan!
Jag köpte grejor från både Ebi shop http://www.ebishop.se/ och Shrimps.se http://www.shrimps.se/index.php och har bara gott att säga om bägge.
Extra positivt var att Shrimps.se skickade med smakprover på fem olika foder så när räkorna börjar äta så har jag mat för ett par månader samtidigt som jag får möjlighet att prova vilket som de gillar bäst.
Jättebra för en nybörjare! Guldstjärna där!
Nu är karet igång med två siamesiska algätare som uppstartare.
Inte det bästa valet kanske då de äter upp alger i samma takt som de bildas men det var vad jag hade.
En fråga jag hade var om en 6W LED-belysning räcker till ett 54-liters kar.
Det visar sig att ljusstyrkan är fullt tillräcklig men den korta tuben gör att ljuskonen inte täcker hela de 60cm som karet är långt.
Det är naturligtvis inte så illa som det ser ut på bilden!
Kameran ljuger men det visar tydlit ljuskonen.
Låta det vara som det är med starkt ljus centralt och lite mörka/skuggiga kanter.
Flytta lysetuben åt ena sidan och ha en mörk filterände i karet.
Sätta dit en tub eller liknande till, en åt var sida, så att hela karet blir upplyst med råge.
Det visade sig att det går att sätta tuben på ena sida och därmed få plats med en till utan några modifieringar.
Det blir ju kanonbra även om tigrar inte behöver soil då de vill ha högre Ph men det visste du kanske redan
Pat mini funkar bra då den har ett väldigt ös på vattenflödet, jag har några sådana och har fått dragit ner dem ordentligt och skulle man vilja ha mer filtermassa så kan man köpa en bit filtermatta och klippa till men det där räcker nog gott
Tack! Jo, jag var lite osäker på hur jag skulle hålla lagom vattenvärden utan soil så jag gjorde det enkelt för mig och köpte Ebi gold.
Nu när jag gjort allt så noga jag kan så har jag fått hybris och tänker skaffa CB eller CR, A eller S grade.
Det brukar bli mersmak :P!!
Jag funderar som bäst på vad jag ska ha för räkor i mitt 250L Walstadsakvarium och tror jag skulle vilja testa någon vild räka
Det börjar närma sig räkor. Fiskarna har fått lämna och nu skall vattenvärdena stabilisera sig i “fisklöst” tillstånd.
TDS är på 70PPM vilket men min mätare bör betyda 140 microsiemens (mjukt kranvatten).
KH är 1 och GH är 3.
Bör jag salta upp lite med GH+ tycker ni om jag skall ha CR eller är det bra som det är?
Tycker att det ser bra ut det du har gjort :thumbs:
Gillar det du gjort med pumpen… kommer nog att sno den ide´en gång med tiden :oops:
Ja vilka räkor osv är ju en smaksak…
Roligt “bekymmer” med beslutsångest =)
Jag startade det här tänkta “Shrimp only” karet för att jag ville lära mig något nytt så jag får väl inte klaga på att det strular för det är ju då man lär sig.
Nåväl, Jag har gjort allt så “rätt” som jag kan - soil, växter, mossa, trä, mineralstenar, catappa löv, guava löv, alkottar, bakteriekultur. Har även saltat upp kranvattnet med GH+ så nu är GH6, kH 1, pH 7,0 (soilen klarar visst inte att dra ner mitt kranvatten lägre).
En vänlig tjej gav mig ett gäng posthorn som omedelbart gav sig på att äta upp alla alger jag tänkte att räkorna skulle ha…
När jag startade upp karet med ett par fiskar så mätte jag inte mycket utan tittade på hur fiskarna verkade må och matade på rätt mycket men inte mer än att fiskarna åt upp allt omgående.
Det blev tydligen lite väl mycket gödsel för jag har fått en explosion av nematoder. Nitrat är 0 så växterna suger nog åt sig allt men frågan är om jag skall låta karet gå tomt ett tag och försöka svälta ut nematoderna eller sätta i ett par microrasboras eller liknande som får äta upp dom?
Problemet, om det nu kan kallas så, är att de får gå kvar med räkorna sedan eftersom i mitt andra kar blir de snabbt mat själva. Det får i så fall bli ett “mixed” kar med fisk, snäckor och räkor men jag vill ju inte att fiskarna äter upp alla räklingar…
Uppdatering.
Nu är det äntligen räkor i karet. Jag tänkte mig grade S men Janne Johansson hade inga så det blev SS :shock:.
De lever, äter biofilm och ömsar så de tycks inte vantrivas. Dock så är de ointresserade av foder jag provat att ge dom men det kanske kommer?
Eftersom karet var lite övergött sedan uppstarten så växte växterna så det knakade och det blev ett växtkar med räkor
vilket inte var tanken så jag tog bort grenen med sötvattentång på så nu ser man räkorna.
“Less is more”.
Posthornen har exploderat och det är små minisnäckor överallt så vi får se vad det blir av det…
Väldigt kul att läsa! Jag är helt ny på akvarier (förutom att jag hade några när jag var liten) och denna tråd ger mycket bra info! Om några veckor är jag nog redo att stoppa i räkor jag med. Uppdatera gärna med hur det gått med posthornssnäckorna och med nematoderna.
Tack! Kul om det kan hjälpa någon.
Att få svar här är svårt. Det tycks som att aktiviteten har flyttat till diverse facebook grupper så har du undringar kan du fråga där.
Växterna växte som sjutton i början men det har nu avtagit så jag antar att överskottsnäringen från uppstarten är förbrukad.
Posthornsnäckorna ynglade av sig något häpnadsväckande och jag har nu fullt med småsnäckor i olika storlek så vi får se vart det tar vägen.
Nematoderna har kanske halverats men istället har det tillkommit små, vita sköldsnäckor, någon sorts lus och någon sorts mikroskopisk plattmask, dock inte planaria. Jag matar väldigt försiktigt men räkorna och framför allt snäckorna skiter rätt mycket så jag antar att alla smådjuren är nästa steg i näringsväven. Jag funderade på att släppa i några microrasboror för att äta upp en del av det men jag har ingenstans att flytta dom till när det blir räklingar så jag avstod. Dock så kan ju alla de vuxna räkorna totalt försvinna i mossan så jag tror att räklingarna kanske skulle klara sig ändå. Jag får se hur jag gör. Problemet är att de flesta microfiskarna tycks vara stimfisk så att bara ha två vore inte snällt mot dom och sex skulle belasta karet lite mycket.
Räkorna var lite skygga i början och var helt ointresserade av räkfoder men nu har de piggnat till och kravlar runt allihop utom en som en dag stod död ovanpå filtret. Jag intalar mig att det var hög ålder då alla andra tycks kärnfriska.
Jag kunde dessutom inte hålla mig utan har beställt några tigerräkor också.
Gör gärna en tråd om ditt kar så kan vi lära av varandra!
Jag ska se till att skriva lite om mitt också när jag har en stund över. Jag har i alla fall tagit gott om bilder så jag ska komma ihåg vad jag har gjort.