Har två 30L räkakvarium som har varit igång sedan februari resp maj… och räkorna (crystal red) har bott där i ca 3-4 månader. Flera honor har gått med rom men jag har aldrig sett några räklingar. Jag byter ca 5-6 L vatten en gång i veckan. Jag kör då rakt från kran ner i karet och då kallt vatten. Temperaturen i båda karen ligger på ~23 grader. De går på soil tillsammans med några äppelsnäckor och posthorn… och de får mat ca två gånger i veckan (är det för lite?). Nu börjar jag fundera på om det kan vara vattenvärdena det är fel på.
Bara på rak arm tycker jag att två gånger i veckan är lite lite.
Beroende på hur många räkor du har, hur stort kar, och hur bra planterat, så får du ju mata därefter.
Jag hade ett tag 30 räkor (räklingar inräknat) i ett 45 liters. Det var som hårdast belastat då. Då matade jag en till två gånger om dagen, och gjorde två mindre vattenbyten i veckan.
Det fungerade för mig, och därför fick jag också räklingar på rullande band (dock inte av just crystal, utan rainbows, white pearl, körsbär osv).
Nitrathalten ska helst ligga på 0 eller så nära det som möjligt, det kan vara det som är boven i dramat.
CI2 är väl klor eller och vad jag vet så ska det vara flyktigt.
Använder du något vattenberedningsmedle typ Aqua Safe:)??
Det är 30 L och det går ca 10 räkor i karet. Jag matar med en halv tablett (en tablett till 20-30 räkor står det) JBL NanoTabs Treats för räkor. Sådär jättemycket växter är det inte. Några snabbväxande växter + anubias och lite javamossa + mossbollar och frogbite.
det är nog klorets fel men om du använder easy life ska ditt värde vara på 0 då det tar bort kloret…du kanske doserar för lite easy life.
Det går inte att överdosera så du kan ju testa att öka mängden easy life och se till att skaka flaskan ordentligt innan så du får med allt gojs i botten av flaskan