Ett projekt med växtpelare.

Jag har blivit lite inspirerad av tråden om mossflätning men då jag är ganska kass på att fläta, i varje fall vetedeg, så har jag börja tänka i andra banor.

Chikutan är kolade bamburör som används av bl.a. japanska entusiaster och som är mörkgrå till färgen och lite skrovliga på ytan. Dessa rör påstås tillföra mineraler och samtidigt ha en renande effekt, dessutom ruttnar de inte i vattnet. Hur som helst så finns dessa rör i 11 och 20cm längder med en diameter på 3-5 cm. Jag har köpt mina på Aquamoos i Tyskland.

Ett av rören var ihåligt hela vägen så det ska jag trä över det fula stående plaströret från filtret i bakkant. Rören måste blötläggas någon dag då de annars flyter eller så får man tynga ner dem på något sätt, jag har lagt i några glaskulor för att hindra att de rör sig och faller i omkull. Sedan är det bara att klä de i lämpligt grönt och surra med lite sytråd eller annat elastiskt material. Jag ska prova med tre olika klädda pelare för att se hur resultatet blir i karet.

Tanken är att variera höjden på dessa rör och klä de med mossa eller sötvattenstång som jag för övrigt gjort på röret, till höger i bild för att skapa lite dramatik och få en snygg bakgrund och samtidigt gömma ful utrustning. Fördelen med ”mobila” rör är att man kan flytta om lite då och då och plocka upp en eller annan om algerna slår till. Den största fördelen är att man med dessa rör stående, släpper ner mer av ljuset som kommer uppifrån och ökar totalytan på växtligheten där räkorna älskar att botanisera.

Coolt! Det här ska bli jättekul att följa! :smiley:

Ooh nice, har gått å funderat på att göra ett försök med terrakottarör. Ska bli kul att se hur det blir!

Ser bra ut den ideen…:thumbs:

Terracotta borde fungera bra med en lite strävare yta att fästa mossorna på.:thumbs:

Nu har jag börjat lite smått med att preparera några chikutanrör med olika grönsaker.
Den långa till vänster består av ett 20cm plus ett 11cm rör klädda med javamossa.
Jag vill se hur mossan växer och hur mycket jag behöver trimma den. Blir den fyllig och fin så ska den täcka hörnfiltret till vänster så gott det går.
Nästa pelare i mitten är klädd med fin christmasmossa från Heiki och det återstår att se om den vill trivas på bambu.

Den högra är klädd med sötvattenstång från Ebi-Shop och ska senare dölja det fula stigarröret från hang-on filtret i mitten på bild. Två av rören var ihåliga rakt igenom så de tänker jag trä över stigarröret som sagt.
Jag har klätt så tunt jag kunnat för att undvika att det börjar ruttna innifrån och ut och surrat med sytråd ganska löst. Jag ber att få återkomma med flera bilder när det skett en tillväxt på rören.

Cabomban åkte ut då den skräpar enormt och jag fick jaga de små lösa fingrarna från dessa snabbväxare som alltid for omkring i karet och fastnade överallt.

Detta ska bli ett mosskar med tillskott av sötvattenstång. Bilderna är lite disiga då jag passade på med ett vattenbyte med tillsatt Happy-Life vattenberedning.

Nice! Det ska bli grymt att se hur det utvecklas :slight_smile:

Så kan du ju inte ha det… tyvärr… jag kan ta dem , så slipper du att slänga dem.
Nej då, det blev riktig bra.
Ska bli kul att se när allt är på plats/gömmer det de ska.
Tackar för inspirationen.
Mvh Pia

@Pia Du kunde ha fått mitt rör med x-mas som jag haft i 1 år! Slängde det då det inte hjälpte med att köra det emersed mot trådalgerna som jag fick i mossan. Tror att det finns en bild i tråden “Mitt high-tech” där röret ligger och flyter.

[QUOTE=clas;73572] Slängde det då det inte hjälpte med att köra det emersed mot trådalgerna som jag fick i mossan. QUOTE]

Det var också tanken att lätt kunna lyfta ut pelaren om algerna angriper växterna för punktbehandling i separat kärl.:evilgrin:

Riktigt fräckt! Men är det inte dags för lite nya bilder? ;):wink: