eta rekor? ja rekor, som man eter. MANETER?!

Hej Redbee!

Jag heter Pontus och har dragit igång mitt första akvarium nu det är ett 144l walstad med öppen topp och nio väldigt trevliga körsbärs räkor!

Tanken är att nöta på med växter tills det kanske går att husa en salamander i samma kar, beror lite på toxiner och liknande, även landyta känns jobbigt nu. FAST måste säga att efter jag köpte in räkorna så känns salamandern inte lika viktig längre(har ingen ännu).

Oerhört trevliga djur, fick med en bonus på köpet(betalade för 8), han är känd som Hugo, han var transparent i nacken tidigare men nu så är nästan hela han det, stress kanske?
Typiskt Hugo…

Kul forum också, fantastiskt vad som finns på internet!

Välkommen till oss nere i räkträsket :thumbs::thumbs:

Tackar tackar, hur äre med Cherry red räkor, hört mycket snack om att honorna är vita i nacken(äggledare) har inte riktigt hittat något bra ex på det, och den lilla räkan är ju nästan totalt transparent. Mår han bra? inte så att den simmar runt i ytan eller nått, ibland på kvällarna så brukar han simma runt i öppna vattnet men ser mest ut som han är ute o finsimmar. Stressymptom?

Hej o välkommen.
Det finns några av dessa räkor (Körsbär/Cherry red o allt vad de nu kallas) som är dåligt färgade, o fler urvals odlar dem så de finast röda endast är kvar o de andra kommer i “ful” karet ( vet ej vad jag ska kalla det.) Så det är nog en dåligt färgat du har.
Inget stress…
Vet ej om jag lyckats, men jag gick in på galeri o kollade o där var det Orange körsbärsräka o första bilden var en hona med sadlen synlig( där hon har ägg… troligtvis är dina unga o inte könsmogna än… men det kommer, titta här:
http://www.redbee.se/album.php?albumid=846&attachmentid=18727
Lycka till med ditt kar o tänk på att den salamander du evt tänker anskaffa troligtvis äter räkorna…
Finns en del här som har salamander… kolla lite äldre inlägg…
hoppas att du blir nöjd med karet.
Mvh Pia

Tänk på att räkorna är duktiga på att hoppa när du har öppet kar.

Jag har satt upp skyddsnät runt om, så med lite tur klarar de sig.

Idag så dog den transparanta, vet inte om den var dålig från början eller vad det kan vara, kemin i karet är stabilt så jag hoppas att ingen mer dör nu.
Härligt med länk, har sett sadeln nu på ett par stycken så det känns bra! Då får jag läsa lite till om salamandrar :slight_smile:

Karet börjar ta sig nu, har beställt mossa och mininäckrosor som jag är väldigt spänd på!