Hej, har fått eroderingar på äppelsnäckorna, fick lära mig att man kan blanda i snäckskal i gruset för detta, någon som kan ge något tips o vilken sorts snäckskal eller något annat som hjälper mot detta…?
//Peter
Hej, har fått eroderingar på äppelsnäckorna, fick lära mig att man kan blanda i snäckskal i gruset för detta, någon som kan ge något tips o vilken sorts snäckskal eller något annat som hjälper mot detta…?
//Peter
jag har för ca en vecka sedan stopat i en sköldpads kalk sten pga att mina phostron blev helvita nu kan man se på det nya skalet är blankt o fint
har du egen brun?
Ok, nop, bor i västra Göteborg, vad beror eroderingar på egentligen…?
//Peter
Vattnet är för mjukt, alltså innehåller för lite kalcium.
Ok, så är d bästa i min sits att tillsätta t.ex… snäckskal?
Påverkas något annat av detta, fiskar t.ex?
//Peter
Allt påverkas. Hur mycket beror på hur känsliga arterna är och vilka vatten de naturligt lever i. Ska du mäta så är det GH-värdet som anger hårdheten på vattnet.
Edit. Kalcium kan du också tillföra genom maten. Här kan du läsa lite mer: http://snackor.ifokus.se/articles/4ef8bde488f472548301f133-kalciumkalk
Enklast är att blanda i lite snäckskal, de där kalksköldpaddorna har jag testat och de löser jäkligt fort upp sej i vattnet, tycker dom inte är något att ha faktiskt så jag slopade dem och kör vanligt snäckskal som egentligen är ostronskal, det finns att köpa i välsorterade zoobutiker, men det ska vara rent inte sån där uppblandad som är till fåglar.
Du bor ju i Göteborg så då kan du ta dej en tur till Herkules Zoo som har de här snäckskalen, jag köper där:D!
sköld paddan löser uppsig snabbt ja men är smidig att andvända för att öka kalk halten fort skalen är ju en långsiktlig lösning som funkar lagom hella tiden.
har jag fått höra men är ingen kemist.
rätta mig om jag har fel annars åker min sköldpsten ut nu. :oops:
Nä, den gör samma sak som de där weekendsfodren, skitar ner vattnet, dom innehåller ungefär samma saker, snäckskalen behöver men bara lägga i en gång sen gör de nytta i en massa år:D
ok trodde skalen tog lång tid på sig innan dom gjorde nytta.
tack för rättelsen:beg:![]()
Du kan också ta äggskal(skölj ur dom såklart ordentligt om du knäcker rått ägg…)Lägg i en glasburk så kan snäckorna krypa in till äggskalskrosset och du slipper ha äggskal över hela akvariet. Jag tyckte också sköldpaddan löstes upp för fort och trots allt så försvinner ju det mesta ut i akvarievattnet då. Så äggskalskross i en liten glasburk är det bästa. Snäckskal kan du såklart också köpa och lägga i, men lägg i en liten glasburk så du slipper att det far runt.
Äggskal måste rensas Äppelsnäcka, den tunna hinnan måste bort totalt annars kan det förstöra vattnet vilket är mindre bra, snäckskalen sköljs bara av och så ner i karet det förstör inte vattnet så det är ett bättre alternativ faktiskt:)
Jo jag vet. Glömde skriva det! Bort med hinnorna.men jag har använt äggskal,det är ju inget krångel o helt gratis dessutom ifall man är äggätare. Så jag kan inte se att snäckskal är bättre än äggskal,det är ju typ samma jobb,rensa hinnor eller skölja… Det är en smaksak. Men som sagt lägg i en burk så det inte far omkring,det är det bästa i vilket fall som helst.
Är d någon nackdel att lägga i weekendfoder (halv golfboll) ?
//Peter
Dom skitar enbart ner vattnet snäckskal är bäst faktiskt behöver inte ligga i någon burk och går att dölja bakom en rot, sten eller växter:)
jag kör sköldpaddskalk jag o funkar Utmärkt. Dom behöver inte äta kalk för att bli fin i skalen,utan räcker med att det finns kalk i vattnet. Tycker heller inte att det skitar ner vattnet.
Gör små vattenbyten ett par gånger i veckan på sin höjd o mina posthorn är jättefina.
Peckoltia!
Vad heter de där skalen som du köper?? Jag har letat och letat, men inte hittat några, tänkte ringa Herkules och fråga om de kan skicka några förpackningar och då är det bra att veta vad de kallar produkten så att det inte blir fel.
Finns i välsorterade zoobutiker bland akvariesand och annat, den ska vara ren och inte inehålla en massa skit som den till burfåglar gör, det är samma slags snäckskal men har till höns:)
Ok, då får jag leta vidare, tack så länge.:lol:
Hej Skuggan,
Jag har tidigare odlat Pomacea bridgesi (numera P. diffusa) i olika färgvarianter och jag gjorde dels eget foder med extra tillsatt kalk och tillsatte dessutom kalciumkarbonat i vattnet vid varje vattenbyte.
Snäckorna har ett yttre proteinhaltigt skyddshölje som är det första skyddet mot erodering, när väl detta lager är skadat så är det underliggande kalket blottat och kan då eroderas i olika grad beroende på vattenkvaliteten.
Jag köpte kakciumkarbonat i pulverform som egentligen är till häst och jag har därför en ansenlig mängd kvar från min odlingstid.
Jag ser att du bor i Landskrona, jag skänker dig gärna lite kalk, pm:a mig så kanske vi kan lösa det genom posten eller att du hämtar lite.
/Sabina