Undrar om någon här har erfarenhet av Fluval edge akvariet? Funderar främst på 46 liters.
Hur är det inbyggda filtret och belysningen? Några andra tankar om det, både positivt och negativt uppskattas :thumbs:
Om det är 46L som är “stående” så kommer jag kunna berätta mer om det inom en månad eller så.
Då en kompis till mig impulsköpte ett och fyllde det med lite sand och vatten, stått igång så hela semestern.
Nu vill han köpa vita hyllor och ha där istället, så akvariet… helt nytt… oanvänt skulle hamnat på tippen annars.
Eh, jag tar/lånar det av honom tillsvidare ![]()
Filtret är helt OK om man startar det på rätt sätt och vattenflödet har hållit mina räkor vid liv sedan nyår.
Standardbelysningen, halogen är svag och men det finns uppgraderingar att göra med LED som ger bra mycket mera ljus, lite mera neutralvitt och värmer inte vattnet jämfört med orginalet.
Nackdelen är väl att hålet är lite trångt för stora händer men man ska kanske låta bli att rota för mycket i burken och njuta av designen och livet innanför glasväggen istället.![]()
Är det lätt att bli av med luftfickorna som blir på toppglaset?
Ja med en algmagnet så föser du bort de mot öppningen.
Typiskt, nu såg jag ju att 46-liters var stående…hade velat ha samma form som på 23-liters (liggande), fast större då ![]()
Ljuset är nog det jag är mest skeptisk över, det står att den är 59 cm hög! Funderar på hur bra det kommer växa på botten…
http://media-cache-ec2.pinterest.com/upload/88805423872497792_nKgyA3I1_f.jpg
Denna länk, finns det olika storlekar av de som är “liggandes” ?
För denna ser rätt stor ut, jag är såld… har ingen aning faktiskt ![]()
Zooaffären jag bor bredvid har ett 23l igång. Skitkrångligt att fixa med det då allt måste göras genom det lilla lilla hålet.
Så litet är inte hålet då jag får ner min hand som är stort som ett dasslock, men lite pilligt är det.![]()
Fördelen är att man kan betrakta miljön lika bra uppifrån som från sidorna.![]()
Ja, visst ser akvariet på länken större ut! Men jag spenderade nästan hela kvällen igår att surfa runt och leta, och jag hittar bara stående 46 l. och liggandes 23 l… Typiskt! Men hojta gärna till om jag har fel :thumbs:
Fel har du nog inte för mig veterligen så är det bara två modeller med just den designen.
Dåså, var förbi djuraffären idag igen och kikade på 46:an och det lutar nog åt att det blir en sån… Ljuset var redan uppgraderat till LED, så det var ju ett plus, dessutom är det kampanjpris nu på den :thumbs:
Jag har 46l väldigt nöjd med den men den e som shrimpcoctail säger det e lite pilligt att fixa grejer genom det hålet men såsjut snygg akvariet e! jag har led belysningen funger väldigt bra ger ett vitt o starkt ljus:)
men kan ej rekommendra botten växter eller andra svårare växter då jag både kör med Co2 o Pmdd men inte lyckats med nån bottentäckare,
men finns ju led stripes att köpa o bygga till om man vill det:)
filtret funger väldigt bra tycker jag ändå för o vara så litet, som sagt bubblor o sånt e bara fösa bort med en algmagnet:)
här en bild när det var nystartat:)
Mvh micke
Snyggt Micke! Tack för din input
Blir nog ett sådant…
Tack så mkt:) lycka till sen! lägg gärna in lite bilder sen:)
Tänkte bara uppdatera med en (ngt suddig) bild…
I det stora hela är jag väldigt nöjd med karet! Belysningen funkar över förväntan, och det växer rätt bra. Räkorna trivs, och förökar sig
Mina blue pearls flyttade in först, tätt följda av mina gröna rasboror, och för några veckor sen flyttade 10 stycken crystal red/black in. Och peppar peppar, än sålänge mår de finfint!
ser cleant och snyggt ut!
uppdateringar i min tråd på mitt edge 46l kommer snart också ![]()
Snyggt! ![]()
Ett av de snyggaste karen, detta och lillebror på 23L IMHO.
Mkt snyggt:) du körde på den vita som jag gjorde:)