Min vackra BB hane från Janne här har färgat ut ordentligt de senaste dagarna!
Måste bara dela med mig av denna skönhet ![]()
Han är fin och det är ett fint foto med:)!
Vilken härlig räka mina 4 Blue Bolt kommer imorgon från Janne ![]()
Hoppas det kommer gå bra och hoppas att det är fina tjockisar som blir mammor åt flera kullar i framtiden.
Vilket sammanträffande, har köpt två till från Janne jag med :thumbs:
Vilka räkor kan dom här gå tillsammans med utan att korsa sig?
Hur vet ni om det är en hona el. hane? Är dom här räkorna extra
svåra vad skall dom ha för vattenvärden?Hur gör ni vid vatten byten
och hur ofta?Jag har haft otur med mina CR/CB och tigrar har bra
vatten värden tycker jag PH 6,8, GH 7,KH 3,ingen nitri el netrat,
Nu har jag bytt soil till Akadama Ibaraki hard köpt på Ebi shop
så jag hoppas det hjälper till att få bra förhållande till räkorna.
Vill inte ge upp räkor än:(URSÄKTA INLÄGGET OVAN BLEV FEL:
Eftersom frågan inte riktigt hör hit så gör gärna ett nytt ämne med dina frågor på rätt plats så kan även andra svara på dina frågor ![]()
Man brukar kunna se om det är en hona/hane på olika vis, läs det här: http://www.planetinverts.com/shrimp_reproduction.html
Det är ganska svårt när dem är små men man märker av det med tiden speciellt att honor blir så runda runt magen. Sedan anser jag att det inte är nybörjarräkor och när det gäller vattenvärden och vattenbyten finns det ju många olika sätt att sköta det. Jag har hört allt mellan 40-5% byten till nästan inget alls. Beror ju på många olika faktorer men ingen kan nog säga att det ena eller andra inte fungerar… =)
Snygg hona!
Eller misstänkt lik en ![]()
Blue botten är den räkan som helt överlägset ändrar färg från att vara nästan vita med endast lite blått framtill. Till att bli knallblå på någon dag. När de börjar bli könsmogna brukar det blå komma fram som bäst, även honor med rom är rejält blå.
Hmm, jag är nog ganska 100 på att det är en hane eftersom den parade sig med en hona för ett par dagar sedan och har varit lika galen som dom andra hanarna när en hona ska ömsa. Spröten är också nästan dubbelt så långa som hos honorna… Men har också funderat lite, för magen är ju ganska rundad :scratch: