Elodea canadensis eller Egeria densa tror jag!

Artnamn: Elodea canadensis eller Egeria densa, (Vatten pest)
Internet/Tropica länk: http://www.tropica.com/plants/plantdescription.aspx?pid=058
CO2/Ljus/Gödning: Nej/Ganska mycket/Nej

Mängd: 2 meter stjälkar eller mer!
Skick/Alger/Snäckor/Andmat: Bra/Nej/kan finnas/kan finnas
Pris & Porto: 40:- inkl porto. (20 vid avhämtning)

Hämtas/Skickas: Ja/Ja

Övrigt: Osäker på art. Jag tog hem denna växt från Thailand, ur en flod för något år sedan. Växer otroligt fort, alg hämmande.

Kan gärna tänka mig byten! kom med förslag!! :smiley:

Har V. “spiralis” att byta med kan dock vara V. asiatica lustig sort kan ibland bilda mattor 5 cm höga ibland blir de 50 cm eller längre beror på bottensubstrat och näringstillgång. 2 m = 4 plantor…

Alla gillar bilder: baljan är en 11l IKEA med 0,33 mm rådasand 4 cm djup, karet 240 liter 50 cm högt innevånare 10 st C. venezuela black. Lysrör biltema dagsljus 36W och biltema varmvit 36W alltså ingen “fin deluxe” belysning. Ingen blixt.

Tack för förslaget, visst är det “vanlig” rak valle, inte den med skruvade blad som ibland kallas tvister!?
Jag har tyvärr redan vanlig valle, men är tacksam för förslaget :thumbs:
Du har inga andra förslag?

Det här är kanske lite sent men har du fortfarande kvar?

Sorten låter intressant tror inte att det är äkta vattenpest (den växer ute även i sverige) utan något annat.
Just nu har jag Javaormbunkar (massor av stora), Riccia och Cryptocoryne wendtii (bronsfärgade blad beror mest på ljuset)
samt en del javamossa. Vallissarna har tyvärr tynat lite och är inte så snygga längre.
Galaxy (ca 200 vuxna och några hundra ungdjur= det finns att byta med) och några startportioner
av Lumbriculus variegatus sk. blackworms går att odla i akvarie med ciklidfoder.
men djur och växter är det bäst att vänta med tills utetempen är högre, maskarna klarar ned till 0 grader men inte att det fryser.
Maskarna är fångade i ett dike på vår “tomt” men de går att odla i 25 grader’s vatten. Började med ett hundratal för
ett och ett halvt år sedan.

Så nu ett år senare svarar jag! Fortfarande intresserad?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Missade det här har en del att byta med men inte samma som innan.
Har skaffat vanlig vattenpest. Så snälla närbild på bladen samt akvariebild.
Har en variant med små taggar på bladen ändå lik vattenpest den är däremot tropisk.

Och jag missade ditt svar!
Denna art har taggiga blad som du nämde. Så det kanske inte är intressant.
Här är den bild jag har för tillfället.