Det är så att jag råkade gå och köpa ännu ett kar (180 l) som hämtas imorgon… (hmmm… :roll: )
Jag funderar lite på vad jag vill ha i det.
Den förra ägarens firrar följer nog med tills vidare, jag vet inte riktigt vad det var ens, tänkte ta en titt på dem imorgon.
Jag vet att det var någon Scalar, någon Ciklid, någon mal och något hon kallade “snigelfiskar”(?)
Närmare vet jag inte än så länge. Scalaren vill jag INTE ha, det är ingen art jag gillar och akvariet är inte optimalt för dem oavsett, då det är för lågt för dem i fullvuxet skick.
Jag har fastnat rätt hårt för snäckor och jag är djävulskt sugen på ett par elefanter men det beror helt på hur pass kompatibla de är med annat akvarieliv. Jag vet faktiskt ingenting om dem mer än det lilla jag läst mig till nu när jag börjat fundera i banorna kring att ha några stycken. Jag vet att de vill ha det varmt och tämligen alkaliskt vatten.
Jag har inte världens pejl på alla fiskarter som finns men givetvis får jag ju kompa dem med fisk som passar i liknande miljö.
Är de ok att ha med annan fisk? Något man absolut inte ska ha med dem?
Är de väldigt krångliga? (Det finns säkerligen många som skaffar dem oavsett men jag vill inte ha några djur jag inte kan sköta på bästa sätt).
Det är inte aktuellt att ha endast elefanter i karet och Sulawesiräkor ger jag mig definitivt inte på i det här stadiet av mitt akvariedabblande. Elefanterna blir i så fall ett tillskott, inte de enda invånarna.
Det finns ju några Elefantexperter här så jag vill gärna ha en föreläsning
Ett intresse skapar omgående ett nytt :thumbs: Tycker inte du skall ta med dig fisken alls då du dels inte ville ha scalar, scalar och ciklid är inte en bra art kombo. Säg helt enkelt nej till alla fiskar säljaren har, du nollar helt enkelt impulsköpet lite för det var väl karet du ville ha från början? Vet inte vad säljaren menar med ”snigelfiskar” här bör säljaren kunna artnamn alt det vetenskapliga namnet som trots allt finns, om man är lite seriös med en hobby.
Ett tomt kar med div tillbehör som pump och rötter/sand ex. är perfekt att ha när man inte riktigt vet vilka andra arter som passar ihop med de elefanter du efterfrågar (som jag inget kan om). Dock ett kombinerat växt och snigel kar låter inte fel i min värld, utan mer är kanonbra början då det är ganska enkelt att utöka med något annat utifrån de parametrarna du skapat, om man lyckas lägga lite band på sig själv och låter framtida idéer få ta sin tid.
Du har alldeles rätt Dinux… Jag borde nog inte ta fiskarna med mig alls… jag får se vad de där snigelfiskarna är för något, är de helt oemotståndligt konstiga, kanske jag snor med mig dem Hon verkade väl inte direkt kunnig på det lilla jag sett i annonsen och mailen från henne.
Och återigen ett bra påminnelse från dig Jag ÄR impulsiv som bara den :S Jag har inte haft akvarier förr - men alla andra djur på denna jord - och nu när jag väl kom på hur kul det var blev det en hel MASSA på en gång Jag har haft mycket terrarier förr och saknar att ha något att gå och greja och dona med. Hunden och katterna är en annan sak, jag vill ha något som är en liten biotop
Men nu får det vara stopp tills jag kommit på hur f*n jag ska få plats med alla kar när varenda kvadratcm vägg redan är täckt med bokhyllor Jag har dock ett extra rum som plötsligt ter sig mer och mer intressant som uppställningsyta för en massa kar…
(Var tusan katterna ska para och ha kull blir väl ett senare problem isf )
Jag har uppemot 500 liten vatten att leka med och inreda/inreda om så det räcker ett bra tag Speciellt Axolotlarna är tacksamma på så sätt - de tycker om när det blir förändringar i omgivningarna och utforskar glatt när man möblerar om.
Jo, jag vet att Scalarer är en ciklidart från Sydamerika, dock när vi i folkmun använder namnet ciklider och i olika sammanhang, brukar vi ofta prata om ciklider från Afrika. Arter från båda dessa platser går normalt inte bra ihop, hänger helt på deras olika utseende, beteende och krav på levnadsvillkor.
Jag gör ingen skillnad på afrikanska och sydamerikanska ciklider de är ciklider när jag pratar om ciklider, när ni pratar om ciklider som du säger så handlar det inte ens om tanganyikaciklider eller hur och inte heller om cikliderna i floderna i afrika:)
Men man bör inte blanda ciklider från 2 olika värdsdelar i samma kar inte nes från 2 sjöar från afrika:)
Jag instämmer helt. Problemet i ”folkmun” upplever jag mer bottnar utifrån att djuraffären i stan tveklöst säljer olika ciklid arter och köparen kommer hem med en fisksoppa, om man har otur. Denna annons ser ut att vara utifrån ett sådant här skolexempel, då köparen inte upplever att säljaren är kunnig utifrån annons och kontakt m.m.
Jag har hjärtesorg efter att haft tanga ciklider i + 8 årstid, men det kommer gå över med tid och jag vet att odlaren kommer att ta hand om dem på ett riktigt sett. När vårt hus är klart i framtiden, skall ett gäng syskon tillbaks ”hem” :mrgreen: .
Oj…
När jag kom för att hämta karet hade säljaren packat fiskarna i påsar och jag klarade inte att säga nej - så jag tänkte att jag försöker bli av med dem på något sätt. Och då hände det som egentligen inte fick hända… “Snigelfiskarna” var Praktbotior… :roll:
Tyvärr är jag en passionerad älskare av dessa så de fick åka med hem även om jag vet att de blir enorma i slutänden. (Väldigt små nu).
Jag får göra av med dem när de växer ur karet, eller så får jag skaffa nytt kar. Den tiden, den sorgen. Jag älskar de rackarna så jag kunde inte motstå…
Scalarerna (som jag nu lärt mig är en ciklidart) fick - otroligt nog - nya hem på vägen hem
Jag och brorsan stannade till vid en djuraffär för att skaffa några grejer vi behövde och jag pratade med tjejen i affären och de tog gärna emot Scalarerna Så skönt! De visade sig vara otroligt vackra, jag kan inte ciklider men såvitt jag och djuraffären kan avgöra var de av färgen “Pinoy Ghost” och väldigt välskötta och med långa fina fenor. Det kändes skönt att bli av med dem utan att behöva ta till drastiska metoder.
De kunde inte avgöra vad “cikliderna” var för något, de tvekade till och med inför om det faktiskt var Guramis - visar upp bilder sedan så kanske någon kan identifiera dem. Dem tänker jag skänka bort om de inte passar i karuppsättningen.
Nu - panikartat städande av det småskitiga karet och fyllning, innan fiskstackarna kokar i sina påsar.
Mysteriet utrett - enligt mina efterforskningar fick jag de okända firrarna till att vara Månskensguramis och fick det bekräftat av Thaifighter i en annan tråd. Eftersom Månskensguramis och Praktbotior har ungefär samma behov efter vad jag kan läsa mig till och går bra ihop, får allihop stanna tills vidare.
Malen hann jag knappt titta på innan den gömde sig men av det lilla jag såg verkade det vara någon slags Pleco eller något, ingen Ancistrus.
Karet och allt innehåll var sorgligt skitigt men jag satte fiskarna före eftersom de hade tillbringat timmar i små påsar med allt varmare vatten som dessutom började bli rejält nedskitat… så jag får rengöra inredningen allt eftersom. Kastade ner några Ancistrus, äppelsnäckor och en hög “fula” posthorn som städare så hjälper de kanske mig på traven.
MP Aquarien 180 l med möbel, sjösten, två innerfilter (Fluval båda två), en luftpump med syresten, stora rötter, fiskmat, tre slamsugar varav två var splitternya, doppvärmare, slangar och grejer samt en hel hög fejkväxter (stackars djur som inte hade en enda levande växt), dock behåller jag nog fejkvarianterna också då de var rätt snygga, varvar dem med riktiga. Plus två Månskensguramis, tre Praktbotior, en stor mal och två Pinoy Ghost Ciklider. Till det ringa priset av 700 kr. FYNDFYNDFYNDFYNDFYNDFYNDFYNDFYNDFYNDFYNDFYNDFYNDFYND
Ja, jag är skitnöjd Och de ser ut att trivas. De fick riktiga växter för första gången, bland annat flytväxter, som de hade jäkligt kul med
Guramina är konfunderade över äppelsnäckorna och smyger på dem och petar på dem med spröten ^^
Och jag är som en unge på julafton :lol: