Elefant bebis!

Heej!
nu har jag hittat en liten Elefant bebis i mitt akvarie! :smiley: den e jätte söt men så kan jag inte s mycket om dom och jagvet inte riktigt hur man ska ha bebisarna!?! jag har bara Guppys, neontetror, ett mal, och ålar i detta karet men kan jag ha den lille lös i akvariumet eller måsta jag har han själv??:scratch:

Den kan gå kvar i karet det är inget problem, jag flyttar aldrig mina:)

“en liten Elefant bebis”???:scratch: :woah:

Elefantsnäcka!

Vi brukar mest kalla dem för Tylomelaniasnäckor här eller bara tyllisar, kul reaktion på ordet elefantbebis och vet man inte vad det är så kan man ju faktiskt lätt börja fundera vad sjutton man har i karet;):slight_smile:

Tack för svaret, jo det undrade jag faktisk, hehehe :smiley:

Förstår att du blev konfunderad över ordet elefantbebis:)

Är tyllisar som andra snäckor, dvs äter de samma saker och så? När vi köpte vår storbjörn(en vuxen elefantsnäcka) så stod det att de äter på växter och så, men den var knappt uppe på växterna. Men den store dog efter en flytt till ett större kar, från 60L till ett 240L. Så har vi hittat mindre tyllisar, några har dött efter ett tag andra har levt vidare, men hur får man dem att trivas med några Amano och ett stim på ca 20 små tetror?

Har för övrigt kvar sjävla snäckan från storbjörn och en lite mindre. :slight_smile:

Hej!

Har haft ett gäng Tylomelania perfecta nu i ca 3,5 månad och började att ge upp att få se nån liten bebis…

Men så för två dar sen satt en liten mörk prick på min framruta i mitt Sulawesi-kar, och efter närmare betraktning
så såg jag att det inte var en vanlig Physa utan en liten Elefant!

Jag har dock bara sett en än så länge, och idag lyckades jag få lite suddiga bilder på den.

Thaifighter

Grymma kort! :smiley: och grattis

Mina perfector har med fått bebisar nu, dom går i ett vanligt kar med en blandning av fin vit sand och korallsand från Hornbach och de går med mina WP, röd-svarta ancistrusar, Blå postisar och Japanblå guppy, jag har ganska låg temperatur i karet ca 23 - 24 grader.

Tyllisar är tycker jag mer känsliga för dålig vattenkvalitet även om det är väldigt lite.

Jag har en svart och en orange i ett annat kar utan doppvärmare, vattnet håller där enbart 21 grader men det är ändå full fart på dessa 2 Tyllisar:)