ECS- Easy Care Substrate ?

Hejsan! kollar igenom vad jag ska ha för bottensubstrat till mitt akvarium… Hittade ECS- Easy Care Substrate och undrar om någon har erfarenhet av detta botten substrat :slight_smile:

Så här står det om det…
“ECS- Easy Care Substrate är ett bottensubstrat som ersätter det vanliga gruset.
Den finporiga leran gynnar tillväxten av nyttobakterier och fungerar som ett biologiskt filter.
Den absorberar näring från vattnet ner till växternas rötter. Stabiliserar PH värdet.
Optimalt för nybörjare, växtakvarium och räkakvarium.
Kan användas som enda bottensubstart eller blandas med ex grus eller sand.
Åtgång. ca 8L till en bottenyta på 60x30cm ger ett lagom lager på 5-8cm. Eller ca 10-20% av akvariets storlek i liter.”

Det jag har läst så är den nån slags kopia på AquaClay som Janne från Södermalmsakvarieaffär säljer.

AquaClay har jag testat och funkar bra förutsatt att man gillar färgen.

Är det något som är speciellt bra för räkor?

Beror på vad för slags räkor du har tänkt använda.
Men generellt behöver räkor ingen speciell bottensubstrat.
Däremot så föredrar vissa sorter olika PH-värde.
Då kan det vara smidigt med ett bottensubstrat som tex höjer eller sänker PH så slipper man fiffla med olika preparat eller vattenberedning.

AquaClay som jag har använd är PH neutral.

Okej! i detta kar ska jag ha antingen Cr och Cb eller körsbärsräkor :slight_smile: I mitt akvarium som jag inte har någon speciellt bottensubstrat som påverkar pht ligger pht på 7-7,5.

Om du ligger så högt i pH skulle jag välja shrimpsoil! Du behöver komma ner lite och det fixar shrimpsoilen.

jag kör ecs i ett av mina små kar och är grymt besviken på färgen för den tar över allt! men till växter är den kanon!! Det knakar nästan ifrån karet och då har jag även haft lite mer krävande växter utan co2!

Hmm gillar inte färgen helt heller. Vad kostade den när du köpte det?

Kommer ej ihåg. Köpte det när djurmagazinet hade special pris så typ 48kr lr nå. Jag har testat mycket dock inte clay men jag är helt såld på Ebi soil som johnny säljer så det är mitt tips!

Mm gillar också soilen men vill prova nått nytt :wink:

Testa clay då?=)

Vad är clay? någon länk?

Nej inte såhär på rak hand men prata med apistrogama han säljer det billigt har jag för mig=)

Vad är clay då?

Så jag har uppfattat det har det mer eller mindre samma egenskaper som ECS men inte bränt alltså i lös form

Jag har ECS i ett av mina relativt nystartade kar, tycker det funkar alldeles utmärkt hittills. Har även funderat på att ha det i fler kar sen.

Okej! kommer du ihåg vad du köpte det för?

Jag köpte 15L för 198kr.

Oj det var billigt! Köpte 3L oliver knotts soil för 249 :smiley: Då ska jag köpa ecs sen! :slight_smile: