Easy Life FFM och ektozonsalt?

Hej!
Tänkte starta upp ett räkakvarium och letar runt här efter information. Jag har ett akvarium med fiskar också (sötvatten) och i det använder jag förutom Aquasafe/ Sera Aqutan även Easy Life FFM (alltså inte bara “starter” som också finns) och Ektozonsalt. Har inte sett att någon använder de två sistnämda till räkor vid vattenbyten eller har jag bara missat de inläggen? Behövs det inte? Mår räkorna inte bra av det? Nackdelen med Easy Life är att det hämmar algtillväxten men det har många andra fördelar.

Så måste jag få ställa en dum fråga, nybörjare som jag är. Skulle en del av fodret kunna bestå av fiskmat, alltså flingfoder? Tänker att akvariefiskar är färgglada och till viss del förstärks färgen genom fodret. Den röda färgen är lättast att påverka genom foderval. Är det så hos räkor också?

Majim

Jag använder Easy Life i alla mina kar det är många som gör det här:)

Fattar bara inte vitsen med att blanda alla de där produkterna som du gör det räcker med Easy Life:)

Jag matar inte mina räkor med flingfoder för fiskar mer än i mitt kar där det går både och det finns bra räkmat På tex Ebishop:)

Ja fiskfoder fungerar utmärkt! Jag tror att de får den rätta färgen om de mår bra och får varierad kost. Färgfoder är inget jag rekommenderar.
För att få en räka till att må bra så måste man ha rätt vattenvärde samt erbjuda vad just den räkan föredrar.
Ett exempel…
De flesta räkor gillar inte skarpt ljus, då är det bra att ha i mkt växter samt även rötter de kan både äta av samt gömma sig i och under. Det är en bra början på att skapa en förutsättning som räkan gillar.

Varför tillsätter du salt?

Oavsett vilken anledning du har till att tillsätta Ektozonsalt så är det onödigt dyrt. Det saltet består av mer än 99% vanligt koksalt, och resten…ptja det vetifan. Är det goda mineraler du vill vill åt så finns det bättre och billigare alternativ.
Förvånansvärt att det saltet fortfarande säljs…och att folk köper det…:scratch:

Tack för era svar!!
Det jag har lärt mig om akvarium har jag lärt mig av mitt numer ex. Vi träffades faktiskt genom att jag hade fått ett akvarium och behövde tillbehör och tips och råd. I den här “staden” fanns då 3 akvariebutiker och han jobbade i en. Gissa vilken jag sprang i :roll: . Det visade sig att han dessutom odlade dvärgciklider hemma och sålde till butiker över landet. Han lärde mig en hel del men långt ifrån allt. Han var jättenoga med vattenkemin och ställde alla vattenvärden exakt vid alla vattenbyten. Jag kan jättelite om vattenkemi men jag vet hur viktigt det är, speciellt i de kar man odlar i för att få bra kullar.

Det där med Easy Life har jag hört lite delade meningar om. När det kom sa man att det skulle räcka med det och inga andra beredningsmedel. Sen sa man att man behövde båda för att Easy Life inte tar soda som finns i vårt kommunalvatten. Vet inte vad som är sant. Känns lite som Peckoltia påpekade, både som hängslen och livrem. Jag har lite kvar. Kanske ska ta slut på det och inte köpa mer. Använder hellre Easy Life än Aquasafe eller något liknande.

Ektozonsalt använder jag för att förebygga hudsjukdomar hos fisk. Man kan också använda det som medicin om man ser något angrepp så kan man salta upp karet. Fungerar lite som gödning för växterna. Jag använder inte vanligt salt eftersom växterna inte gillar det. Jag vill ha riktiga växter i akvariet för att få en bättre balans, skräp på botten tar växterna upp och vattnet blir syrerikare eftersom de andas ut syre. Tycker det är roligt med växter, hela lägenheten är full så för mig är det så självklart att det ska vara riktiga växter i akvariet också.
Mitt ex använde havssalt utan jod för att kläcka sin artemia istället för att köpa dyr salt (minns inte var det var för salt han hade innan) och fick jättebra kläckning på det.

Det låter på dig Anette som om salt inte är nödvändigt alls för räkorna?
//Majim

Ektozonsalt är en mycket gammal produkt som finns på marknaden ännu men det är inte många som använder det då det består av vanligt koksalt och inget mer, jag använder bara ren havssalt till mina kar från ICA finns liksom ingen anledning att betala massa för salt som bara är vanligt koksalt med en fin etikett.
Jag använder aldrig koksalt med jod i mina kar och inte ens till mej själv:)

För länge sedan använde även jag Ektozonsalt i tron att det var ett bra mirakelmedel, det går lika bra att använda havssalt som medicin till fiskar:)

Jag använder ett slags “salt” till mina räkor men det är med kalcium och mineraler i.

Jag använde från början Ektozonsalt men bytte till grovt Falksalt utan jod till mina guppy fiskar. Mina räkor trivs hur bra som helst utan Easy Life och räkorna bara föröka sig :smiley:

Jag kommer aldrig att köpa verken Ektozosalt eller Easy Life

Du har nog bra vatten ändå där uppe och då behövs det inte:)

Spännande att höra så olika erfarenheter. Mycket beror som sagt på vattnets kvalité hur man behöver eller inte behöver bereda det för just de fiskar eller räkor man har. Så roligt med all ny kunskap :thumbs:

Hur mycket av saltet saltar ni till 1 liter osmosvatten? eller är de enklare med 20 liter ?

Har inte osmosvatten men tar 1 krm /10 liter.
Länk till bruksanvisning för ektozonsalt:
http://www.dohse-aquaristik.de/pdf/gebrauchsanweisungen/Ektozon_N.pdf