Dvärg kräftor

Tänkte kolla om någon här föder upp och/eller håller någon sorts dvärg kräftor ?!
jag har inte läst på något vidare om dessa små kreatur, men om någon har något matnyttigt att dela med sig av så är det vänligt .

Det är det nog ingen som gör då alla kräftor förutom svensk flodkräfta och signalkräftan är olaglig att ha i akvarium här, alltså förbjudna :slight_smile:

yes så är det, väldigt tråkigt är det iaf. men det är helt ok att ha olika typer av krabbor så det kan vara ett alternativ om du vill ha såna djur.
vampyr krabban är väldigt popis och en av mina favoriter och inte svår alls att ta hand om.

aha … ja hade någon svag förnimmelse om det … men det är väl klart att det finns dom som har det endå … bara att dom inte skriver om det på forum :slight_smile: kanske .

tycker ju att den som verkar vara bland dom vanligaste är mexikan orange …

Jag tror faktiskt att det respekteras att inte hålla kräftor i akvarium i Sverige. Tyvärr hade vi ju några stollar som hade “Floridakräftan”
“Procambarus alleni”
i akvarium för något år sedan och sedan släppte ut den i naturen.

Inget bra alls och absolut inget vi på redbee.se står bakom eller vill ska ske.

Jag lärde mig något nytt … om att det var förbjudet …
Jag tycker inte heller att redbee ska “ställa” sig bakom något som är förbjudet , konstaterade bara att folk har en tendens att göra saker som är förbjudet … mest hela tiden faktiskt .

Tyvärr finns det de som inte använder hjärnan och accepterar förbud sen när de tröttnar släpper dom ut djuren i naturen:(

Om man inte bryr sig om förbudet så bryr man sig inte om naturen i heller.
Flodkräftor och signaler går att ha och odla i Sverige se tex min avatar…
Urvalsodlade flod i många generationer efter konstiga färger.

Förutom att de är förbjudna är det ju också väldigt oppassande att hålla i akvarier om det inte är väldigt stort och inrett med mängder av gömställen. Kräftor slaktar det mesta när de är trängda inkl sina egna avkommor.

Vill man hålla större liknande arter i akvarium rekomenderar jag i stället “Macrobracium” räkorna som är betydligt snällare men supercoola och framförallt lagliga.

Här är en liten film från mitt kar vid matning.

[video]https://www.facebook.com/photo.php?v=691404100914991&set=o.145474368800556&type=2&theater[/video]