Hej! Vet inte om det här är rätt forum men tänker att Redbee ändå har många akvarister där säkert nån kan hjälpa mig -
det är så här att jag har ett 63 liters akvarium, pH 7,5 , kH 5, temp. 26 ammonia 0, nitrit 0, nitrat ~ >10
och för två veckor sedan var jag tvungen att avliva en galax med dropsy. Nu idag hittar jag en död galax med blod på sidan. Svårt att säga om fjällen stack ut på den men jag tyckte det såg ut lite så. Min tredje (och sista) galax simmar ryckigare än vanligt och verkar mest gömma sig. Tror den är sjuk också.
Läste att det kan vara problem med nitrater så jag gjorde ett litet större vattenbyte (30%) och klämde ur filtret lite försiktigt. Vet inte riktigt vad mer jag kan göra. Har elefantsniglar och pygmé pansarmalar i karet också, vet inte hur t.ex. malarna skulle påverkas av dropsy?
Jag är ju gammal akvarist men måste fråga då jag aldig hört uttrycket förut, vad är dropsy, är det en symptom för någon sjukdom och i så fall vilken:oops::oops:???
Är det verkligen bukvattensot (alltså det som är vanligt bland ciklider)? Trodde det var något helt annat där man istället bara ser enstaka fall. Är det “soten” så kan nån komma och hämta mina fiskar direkt för jag orkar inte en runda till med den skiten.
Det ser ut som bukvattensot och det står också att buken sväller upp när det gått lite längre i sjukdomsförloppet, jag tycker du ska ta bort den där fisken direkt. Har du flera fiskar som visar syptom, eller är det bara denna?
Alltså det är ju ett extremt välplanterat akvarium med 1 galax (symptom) och 10 pygmé malar. (Corydoraspygmaeus)
Problemet är alltså att jag inte får tag på den. Rev runt lite men hittade den inte, ska göra ett nytt försök snart när det lugnat ned sig lite. Börjar bli trött på att avliva fisk. (beroende på hur den ser ut när jag får tag på den ska jag väl försöka hjälpa den men verkar inte så bra just nu)
MM jag vet hur det känns fick bukvattensot i mitt kar o gjorde allt för att rädda mina fiskar. Fem överlevde då jag la dem i en fodertunna o medicinerade dem (de visade inga symptom) sedan rev jag ut allt annat i karet o kokade sanden och slängde allt annat o började från början gick på 5000 i slutändan och jag var så nära på att ge upp. Men mina fem fiskar lever änn idag snart ett år senare och mina nya fiskar mår bra och jag är glad att jag inte gav upp, men ja det var nära. Lycka till för det går att rädda dem utan symptom
Jag la typ 4000 sist och det slutade med att jag fick avliva 10 relativt stora fiskar. Vet inte vad jag ska göra riktigt, vet nån hur elefantsniglar reagerar på antibiotika?
Jag får väl börja ta ut allting ur akvariet helt enkelt, en växt i taget. Herregud jag vet seriöst inte om jag orkar med det här en gång till. Eller har råd. Jag har verkligen ingen tur alls.
Jag vet inte hur elefantsnäckorna reagerar på antibiotika, jag skulle nog flytta på dem till något annat medans jag medicinerar karet för säkerhets skull, det går ju att stoppa dem i en burk med vatten för tillfället:)
Jo, men är det bukvattensot är det ju någon vecka av medicinering vi pratar om. Då måste jag skaffa ett filter till nano:t fort som attan. Hittar inte galaxen alls men ser en liten mal som inte ser så frisk ut… suck och stön. Några tips på medicinering? Körde ganska många olika kurer förra gången och ingenting fungerade i slutändan kom det alltid tillbaka. Bactopur och octozin har jag hemma, annars måste jag till akvarieaffären.
Bara att vänta! Ta bort dom som ser sjuka ut och låt resten vara tills det ebbar ut! 4-5000 är väl inget! var glad att du inte har svindyra japanimporterade koi!!! skämt åsido, sköt akvariet exemplariskt så ska du se att det ger sig, ett bra imunförsvar kommer man långt med!!
Okej! Jagar galax (Stört omöjligt) istället för att sova eller plugga, att vara akvarist är en sport i sig. Och jag har ju hört om folk som förlorat 50k på en natt MEN jag är student(!) som redan lägger alla mina extra små pengar på akvariumen så nu har jag verkligen inte råd med det igen
Har aldrig fattat det här med att fånga fisk tydligen, tacka vet jag att fånga sniglar!
Usch lyckades fånga den men vet inte om den är sjuk (den var ju ändå svårfångad!) men så vettskrämd att det känns som om den inte dör av att den är sjuk så dör den för att jag skrämde ihjäl den Inget kul alls.
Ja den ser helt välnärd och vacker ut (om än lite blek i färgen men den kanske är lite skrämd). Men dom andra två hade extremt fina färger och former fram tills några dar innan dom dog, nu är den ju i ett ocyklat 5 liters kar med pump så hoppas på att det går vägen att ha den där i några dar. Är den fortfarande frisk då får den komma tillbaka.
Om det är bukvattensot du fått i ska du medicinera med ett ämne som heter Metronidazol det finns verksamt i bl a Flagyl. Inte behöver du ta ut allt ur karet o koka det heller. När min pojkvän fick det hos sina Ikola (ciklider) la han bara ner medicinen o lät det verka ett par dagar sedan har ja för mig att han gjorde ett vattenbyte o därefter var det klart:D. Tyvärr så hann jue några som först blev drabbade dö men resten av klarade sig ialf:D
Kan väl inte annat än gratulera att din pojkvän lyckades bota det med metro, hade tillfälle att testa både det och en hel del annat förra gången. Gick inte att rädda fisken, så tur vet jag redan att jag inte har någon. Körde medicinering i flera omgångar, när det verkade ha gett sig insjuknade en fisk till och allt började om igen…
Galaxen har lite problem med fjällen så är helt säker på att den är sjuk, den står nu 20 liter karantän i köket. Behandlar med octozin, får se hur det går. Håller tummarna för att jag ser ifall någon annan fisk blir sjuk för då åker de ner där också…