"Drakfisk" (iriatherina werneri) tillsammans med räkor?

Går det kombinera den regnbågsfisken med räkor i samma kar?

Välkommen hit till redbee :slight_smile:
möjligen klarar sig amanoräkor, de mindre dvärgräkorna kommer inte att överleva och reproducera sig i längden.

Drakfenor ska det naturligtvis vara, drakfisk är ju saltvatten. Annat svenskt populärnamn är fjärils-segelfisk.

Tack för välkomnandet!

Hade hoppats på att kunna kombinera drakfenor tillsammans med CR eller en räka som följer samma färgskala. Trodde inte dom skulle ge sig på räkor då de håller sig rätt små och har väldigt små munnar.

Jag har haft dom med körsbär och det funkade men jag skulle inte ha dom med cr/cb då dessa är skyggare och inte får så många avkommor som körsbär.

Skulle CR må dåligt av det eller bara inte föröka sig?

dom hade nog hållt sig i bakgrunden mer och många yngel hade blivit mat… men visst hade dom förökat sig

Jag tror att när man har fisk med cr/cb så matar man mer ock vattenkvaliten blir inte tillräckligt bra för dom.

Har haft mina i några månader med räkor, hittade också ett yngel av dom som nu verkar ha försvunnit :stuck_out_tongue:

Har aldrig sätt dom äta ett räkyngel, dom är rädda för det mesta :stuck_out_tongue:

Det går ju alltid att testa med låggraderade CR, de är ju inte så stora dessa fiskar, bara se till att det finns gott om gömställen för räkorna som mossor och rötter:)

Dom har väldigt små munnar också :slight_smile:

Då ska jag testa med lite lowgrade CR, behöver bara skaffa mig något så de inte kan rymma för jag gissar att täckglas är rekommenderat.

Tror inte de rymmer om de bara har gott om gömställen i karet, för övrigt så är det en jättevacker fisk:thumbs:!!

Jag har ju ett helt stenrös som de kan krypa ner och gömma sig i. Sen kommer det mer växter till karet nu i veckan så det borde funka

Men då ser jag inget problem, det borde ju funka:D!!
När jag tittade på regnbågsfiskar så fastnade jag för denna lilla firre Pseudomugil gertrudae

http://www.google.com/imgres?q=Pseudomugil+gertrudae&hl=sv&client=safari&sa=X&rls=en&biw=1280&bih=663&tbm=isch&prmd=ivns&tbnid=HitB1phMZYyjPM:&imgrefurl=http://www.aquagreen.com.au/plant_data/Pseudomugil_gertrudae.html&docid=9Fr7fMrB0j4W2M&w=600&h=600&ei=nMU-TqGZE8i6-AawmcmxAg&zoom=1&iact=hc&vpx=187&vpy=285&dur=5454&hovh=225&hovw=225&tx=104&ty=101&page=1&tbnh=159&tbnw=159&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:5,s:0

Snygg, jag tittade lite på Pseudomugil furcatus

Ska se se om jag inte hittar någon dvärgrasbora som passa in också så blir det dvärgrasboror och drakfenor tillsammans med posthorn och CR och kanske otocinclus om det behövs