Dragonstar här =)

Hej hej

Jag har haft denan sida lägne men itne använt den på flera månader.
Jag har ett lite 20L kar fyllt med Röda körsbär som tyvvär blekar allt mer och mer. flera av dom ser liksom genomskinliga ut.

Sen har jag 4 st Cristal black. köpte 10 st av den jag köpte mitt kar ifrån och dom har sen dött bort utan förökning men har sett ätt lite räkyngel svartrandigt nyligen så hoppas på att det vänder nu.

några tipps på vad jag kan göra för att få bättre färg på räkorna samt få mina randiga att föröka sig? eventuellt att jag behöver köpa in lite fler?
Just nu går alla räkor i samma kar.
Jag funderar på att skaffa någon annan sort färg snart.

Hej och välkommen dragonstar!
Vad har du för värden i vattnet? ph, temp, no2 osv? :slight_smile:

Hej och välkommen ner till oss i räkträsket:D!

Körsbären är en tuffare räka och kan konnkurera ut de andra om både mat och revir så det bästa är att ha varje räksort för sej även om vissa kan gå tillsammans:D!

Hej ock välkommen hit Dragonstar:thumbs: Du behöver urvalsodla dina körsbär verkar det som. Ta bort de blekaste och avla vidare på de snyggaste. Tänk på att hanarna har blekare färg än honorna. Gör regelbundna vattenbyten och att ha tillräckligt ingånget akvarium för att räkynglen ska hitta mat. Dina körsbärsyngel snor troligen maten för dina crystalyngel.:x;)

Hej och välkommen hit!

Hej och välkommen jag kan bara instämma med föregående talare ++ på att separera körsbären och Crystals i olika kar och köpa soil till Crystal karet lycka till

Kul att du provar räkor. De är fantastiska akvariedjur.
Räkorna är lite petiga med miljön men tackar med massor av yngel (som gamla tiders gyppyn) när man “knäckt koden” med
[ul]
[li]vatten (hos sejsjälv) :scratch:[/li][li]dolt gift:cry: (tex färgad sand,inredning(läs pynt), eller nyköpta växter(behöver sköljas/vattenbyte i flera dagar)).[/li][li]konkurrens ( en sort blir ofta domminant, den andra sorten svälter ihjäl) Därför vanligt med måååånga kar med olika sorter.:D[/li][li]Ingådda kar:? (=tålamod/vänta), dvs bra balans och gärna lite gröna småalger( där hittar yngel mat) och frisk sjölukt.[/li][li]Färger. Tyvärr får man rensa bort dåligt färgade räkor då orginalräkan (ex körsbär) är en grå/neutral färg och den alltid kommer tillbaka till ursprungsfärgen. Så vill man ha färgglada/special mönstrade räkor så måste man välja föräldrarna aktivt.[/li][/ul]Räkorskötsel är mycke klura men det är underbart. Fråga på! Testa dej fram och Lycka till.

[ul]
[/ul]