Dom dör

Är det så att crystal red dör mkt lättare än tex rainbow och körsbär för jag har 2 burkar med samma vatten i och i den ena har jag crystal red och rainbow och i den andra körsbärsräkor och har temp 25 och ph 7,2 kh 3-6 nitrit 0 nitrat 0 och i akvariet med rainbow och crystal så faller det ifrån några crystal då å då i varierande storlekar dom blir först slöa å sitter stilla för att sedan bara dö utan några yttre skador eller sjukdomstecken så några förslag på vad det kan vara kan tillägga att jag har coop kattströ i bottenfiltret men den skall väl vara säker att använda det är den brända sorten .

Tilläggas kan att jag lät några räkor ligga i ett lite akvarium i några dagar å mojsa till sig å då dök dessa små maskar upp fotat i skala 12:1 men ingen pangbild precis men är det planaria ?sorleken på maskarna är ca 0,26 mm om jag räknat å mätt rätt men bilden avbildar ca 1,95 mm på bredden
Klickbar till 1024 p

mvh/bjorsa

Ser onekligen ut som planaria. Bara börja plocka och minska på maten rejält. Du skulle också kunna slå på stora trumman och prova tex Axilur
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=111620

Eller nått annt med fenbendazol. Har läst andra som lyckats med det men det kanske inte är helt ofarligt. Jag har gjort lite test med snäckor och räkor där de överleft men har inte någon exakt dosering…

Tempen ligger nog lite för högt för Cr och så har du ju Nitrit i akvariet.
Inte så konstigt att dom droppar av.
Varför lät du döda räkor ligga kvar?

planaria har trekantigt huvud

Nematoder då?

Vad det är för maskar vet jag inte, men 25 grader till räkor är alldeles för högt, dra ner det till 20, eller ta bort doppvärmaren helt, räkorna lever längre i kallare temperaturer har jag läst någonstans i forumet. Det är bara Kardinalerna med familj som ska ha varmt vatten.
Maskarna dök nog upp för att det låg död räka i karet ungefär som likmaskar.

Ok tempen kan ibland oxå stiga till 27 grader vilket jag nu fixat så att den skall hålla sig under 25 grader
Sen lät jag givetvis inte räkorna ligga döda kvar i akvariet utan dom låg i eget litet fotoakvarium .
mvh/bjorsa

27 är direkt dödligt för dem.
Sen är frågan om du gjort några andra fel, phvärdet är också lite väl högt. Det funkar men är inte idealiskt i längden, om ditt ph pendlar lite upp och ned från 7,2 är det inte alls bra.

Ph värdet ligger stadigt på 7,2 å e svårt att få ner har kört lite alkottar men händer inget men skall väl testa lite annat såsom torv å rötter odyl .

Lite klantigt av mig att inte läsa på bättre om dom men fick för mig att 25-28 var idealisk temp men om dom dör vid 27 så är ju fallet löst får sänka temperaturen i rummet å lufta bättre dom kanske skall gå i en burk utan täcklglas å med mindre belysning fast jag gillar när det är bra med ljus de e lättare att fota då .

Vilken är den idealiska å lämpliga temperaturen för crystal red ?
mvh/bjorsa

Ph värdet ligger stadigt på 7,2 å e svårt att få ner har kört lite alkottar men händer inget men skall väl testa lite annat såsom torv å rötter odyl .

Lite klantigt av mig att inte läsa på bättre om dom men fick för mig att 25-28 var idealisk temp men om dom dör vid 27 så är ju fallet löst får sänka temperaturen i rummet å lufta bättre dom kanske skall gå i en burk utan täcklglas å med mindre belysning fast jag gillar när det är bra med ljus de e lättare att fota då .

Vilken är den idealiska å lämpliga temperaturen för crystal red ?
mvh/bjorsa[/quote]

I värsta fall får du köra en datorfläkt över vattenytan, det sänker tempen bra.
all temp mellan 18-24 funkar fint, 25 kan gå sen börjar det osa katt :slight_smile:

http://www.garnelenhaus.de/38/aquarium- … 8c95f485d5

dom här är redan klara för att sätta på karet! smidigt!

Jag köpte en sådan förra våren :slight_smile:
blev dock aldrig färdig att sätta dit den då min temp aldrig steg över 26

Ok så max 24 grader hm så lågt har dom inte haft ännu men kommer att få :oops:

Clas tack för länk till fläktarna har ett gäng datafläktar här hemma som jag kan nog få dit men först skall jag se vilken temp jag får ner den till med lite luftning å mindre ljus .

mvh/bjorsa

Hoppas att det löser sig och inga mer små liv kolarav!

Ligger på 25 i mitt kar så jag har beställt en dubbel! intet är som väntans tider!
mvh clas

Lycka till med dom små nu.

Tack Charlie_73 ! :slight_smile:
Tempen är nu nere i 22 grader så nu får det inte dö några mer cr hittade den lilla filmen om en räka som lever där det är lite kallare :slight_smile: http://www.nyhetskanalen.se/1.1556088/2 … _antarktis
mvh/bjorsa

Finns dessa i någon sven butik?
Och visst borde det gå att bygga någon typ av sensor som gör att de slår igång vid en viss vattentemperatur?
För jag har rätt varierande temp i rumet då jag eldar i kamin för värmen i huset så ibland har jag 24 grader i rummet och på morron ca 17-18 beroende på temp ute.

vet inte mendet borde gå att sätta dom på en termistor som man ställer till önskad temp! har dock inte sett dom i någon svensk shop! priset är ju överkomligt men frakten 13 euro??? inte så kul när man köper något för 20euro
mvh clas

Finns dessa i någon sven butik?
Och visst borde det gå att bygga någon typ av sensor som gör att de slår igång vid en viss vattentemperatur?
För jag har rätt varierande temp i rumet då jag eldar i kamin för värmen i huset så ibland har jag 24 grader i rummet och på morron ca 17-18 beroende på temp ute.[/quote]

Clasolson har en rumstermostat som tydligen även tar 12 volt men inget jag själv provat men här en länk att undersöka ifall det kan funka http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =137950121
mvh/bjorsa