Fick en leverans av ett antal Tylomelanias från utlandet. (sp Orange och sp Yellow mini). Alla verkar döda. <Har slängt dem som luktar apa men 80% ser mer ut som om de är i dvala och luktar inte illa. Då det har hänt att mina sp Yellow, särskilt de stora som jag har haft i flera år har lagt sig som i dvala på botten i upp till en vecka utan att röra sig en millimeter för att sen fortsätta åka runt som vanligt undrar jag om det kan ha hänt under transport med de nya snäckorna? Hur vet jag med säkerhet att de är döda om de inte luktar?
Just nu ligger de såklart inte i ordinarie akvarium utan i en separat balja med lite lockbete i form av mat men icke ett liv.
Sorgen är total och jag känner mig som årets djurplågare som beställde stackarna. Är det bara att kasta dem eller hur länge ska jag vänta?
Ca 25C var det i det vattnet. För kallt? Oavsett. Alla luktade till sist så jag var tvungen att slänga stackarna igår. Älskar Tylos men vågar nu inte prova förrän i vår om jag inte hittar den sort jag letar efter på någon djuraffär.
Ja, verkligen. De var packade i dubbla påsar (breething) med vatten i, tidningspapper runt och “fixerade” i frigolitlåda. Tror tyvärr att det var Posten som tabbade sig för vattnet hos räkorna var ordentligt kallt när lådan kom trots klistermärke utanpå om att hålla lådan över 20C. Gissningvis var vattnet mellan 15-18C. Räkor och äppelsnäckor mådde utmärkt, Tylomenias uselt efter totalt 5 dagar på posten. De verkar allmänt vara mycket känsligare för temperaturförändringar.
Tråkigt att höra! Är ju inte roligt att man alltid måste lägga dom små liven i händerna på postföretag. Risken finns ju alltid att det går åt fanders, men man hoppas ju alltid att det ska gå bra
Jag tror de hade klarat sej om de hade varit förpackade fuktigt i breethingbags, sen kan man inte sätta en breethingbag utanpå den andra för då funkar dom inte har jag hört, samma som att man inte kan använda den ut och in.
Jag har mina tyllisar i ett kar med vanlig rumstemperatur (utan doppvärmare) och dom mår bra, men är dom vana vid högre temperatur så är det nog inte så bra om de blir nedkylda, då blir det för mycket temperaturskillnader ja, jag tror att det är bådas fel att det gick snett faktiskt, inte bara postens:(!!