DIY: Akvaterrarium stort nog att gå in i - Hjälp att välja räkor

Hej,

Jag är helt ny till RedBee.se men jag har hört bra om sidan och forumet, och jag har sett era bord på mässor, främst på Tropikmässan i Malmö, som jag går på varje år.

Jag håller egentligen på mest med exotiska växter och små geckoödlor, jag gillar att bygga stora terrarium och akvaterrarium, men jag blir mer och mer intresserad av akvatiska invertebrater - såsom krabbor, snäckor och framförallt nu, räkor!

Jag bygger just nu mitt största akvaterrarie hittentills, som ska bli en hybrid av mina tidigare.
Här är en bild på två av mina tidigare skåp. [b]https://imgur.com/e0n0IB8[/b]
Akvaterrariet till vänster kommer vara den stora inspirationen till detta nya - jag vill fortsätta med murad bakgrund, klippsjöar och vattenfall.

Här är en skiss jag har gjort för hur jag föreställer mig det färdigbyggt
[b]https://imgur.com/JdAe2Iq[/b]

Skåpet byggs in i väggen, in i en gammal garderob jag rivit ut.
[b]https://imgur.com/VFhajMf[/b]

Jag har hållt på med terraristik i några år men aldrig varit stor på delta i forum. Det har blivit så, efersom så fort jag börjar prata om att hålla “mixed species” i ett akvaterrarium, så blir det ett väldigt stohej om att “det går inte, och skall aldrig göras, punkt slut!” I min erfarenhet (som utbildad biolog och terraristiknörd, går alldelles utmärkt - om man har stort nog, och har en smula sunt förnuft.

Med det sagt, så i mitt akvaterrarium ovan bor frodas det krabbor (geosesarma thiomanicum), fiskar, grodor (bombina orientalis) och små geckos. Alla har en egen nisch/sektion i akvatterariet, och enligt den modellen tänkte jag också göra mitt nya.

Nu till det viktiga - Räkor! (och andra invertebrater!)

Jag har aldrig tidigare hållt räkor, men jag är inte ny till akvaristik (har jobbat lite med akvarieskötsel) och jag lär mig rätt snabbt. Jag är dock dålig erkänt dålig/slarvig på att göra regelbunda vattenbyten.

Akvarievolymen kommer vara 260 liter med en 68cm hög vattenpelare.

Jag kommer ha en cirkulationspump (gissningsvis en EHEIM compact+ 2000) med något grundläggande inletfilter för att pumpa upp vatten längs stenväggen, vilket sedan kommer rinna ner i små vattenfall tills det når akvariet igen. Således kommer “filter-ytan” bli väldigt stor, och mossor (och alger) kommer (i teorin) kunna ta upp en ansenlig mängd nitrater/näring.

Jag kommer alltså inte ha någon sump, eller ens riktigt traditionell filtrering. Denna modell duger uppenbarligen fint för att hålla fiskar/grodor/krabbor, Men jag har förstått att räkor verkligen vill ha det fina vattnet.

Jag har inga preferenser för vilken typ av räka jag ger mig in på, utan jag vill hitta en räka som passar in i den miljö / vattenkvalité jag kan åstadkomma. Jag gillar naturliga färger, enkla (tråkiga) vildtyper, och målet är att åstadkomma något som liknar en bit vild natur. Jag vill försöka få in två arter räka som kan trivas och (teoretiskt) föröka sig, tillsammans med en anscistrus-mal, och någon liten icke-aggressiv stimfisk. Jag förstår att detta startar varningsklockorna för många - men det kommer finnas rejält med gömställen för unga räkor, om de fiskar jag väljer ändå skulle kunna visa sig vara aggressiva mot de små.

Om vattenparametrar:

Jag bor i en lägenhet i centrala Lund.
Enligt VASYDger detta mig följande vattenvärden:
pH: 8.5
gH: 3.5-6
kH 3.08* (om jag har räknat/förstått rätt)

Bakgrunden kommer vara murad, och således kommer aldrig pH bli direkt “lågt” i karet.

Istället för att infoga bilderna här valde jag att göra ett album ( https://imgur.com/a/3Upra ). Jag hoppas detta är okej med Moderatorer, att infoga dem in i texten blev bara tokigt.

Alla tankar och tips uppskattas!!
Om räkor, men lika mycket om erfarenheter av räkor tillsammans med fisk, och gärna idéer om akvatiska sniglar

Mvh
Johan

Tjena.
Jag håller på med liknande projekt o har byggt ett gäng paludarium genom åren med fokus mestadels på en mix av olika Corydoras, Neocaridina, Anolis (norops), hyla och Dendrobates/Phyllobates.
Det går att mixa mindre typer av djur, beroende på vad man vill uppnå. Har du tänkt odla amfibier så bör du skippa snäckor o räkor eftersom att de ger sig på rom/ägg. Samma problem kan även uppstå med Cory+räkor. Du får helt enkelt fundera på om du vill skippa aveln - I så fall går det utmärkt.

Sen tror jag att du ska tänka om ang filtret, du har rätt om det du skrev med att vattnet rinner ner genom mossor mm men jag skulle ändå sätta in ett filterhörn eller bottenfilter eller kanske t.om ett luftdrivet filter ihop med pumpen. Växtdelar, grenar, matrester, avföring, bös från bakgrunden kommer smutsa ditt vatten oerhört. Ett eller två luftfilter + cirkulationspump skulle jag köra på.

Ang vilken räksort du ska välja så är det egentligen bara Neocaridina-släktet som funkar eftersom att de förökar sig i högre temp + att de inte är lika kinkiga. Mina iaktagelser säger att de brukar gå från rött - till nån brunaktig färgvariant efter några generationer i en regnskogsburk. Grundform kanske?

Stimfisk är kul att ha i, jag hade kört nån liten rasbora eller lysögonfisk. Då kommer fler räklingar att överleva och väljer du lysögonfisk så kommer det vara ganska lätt att ge den rätt förutsättningar. (+ att den är skitsnygg)

Sniglar är bra, jag hade använt mig av Nerritina turrita eftersom att de betar på rutorna och håller rent.

Hmm, ja sen känner du ju säkert redan till de mesta med att ha bra cirkulation på luften mm, men den skulle förbättras avsevärt om du satte in luftdriver svampfilter i botten eftersom att du får inpumpat ny luft längst ner i karet. Allt för att förhindra mögel. Det är till sist möglet/svamp/alger som fått mig att lägga ner alla mina paludarium efter nåt år, för jag orkar helt enkelt inte gå o pilla, men du kanske har en lösning/orkar pilla =)

Själv ska man börja med en liknande burk fast på ca 1750 liter.
Lägg gärna upp fler bilder =)
Mvh//Chrille

Tjena!

Mycket intressant läsning, tack!

Det låter som en bra mix du har kört på tidigare - nog ganska likt med vad jag nu är intresserad av att göra. Detta var inte ett och samma skåp som du hade Anolis, pilgift och räkor i? Anolis är en ödla jag hade velat ha, men jag har alltid trott att dess stirrighet/jaktinstinkt gjorde att det inte skulle gå att hålla med andra djur.

Att ens ha phyllobates/dendrobates hade jag inte ens övervägt - jag har läst så många foruminlägg som pratar om hur pilgift inte kan simma, och alltid kommer drunka om de ges changsen! Vad är din erfarenhet av det?

Lysögonfisk - är det Poropanchax normani eller Priapella intermedia? Kilflexrasporor har jag i karet nu, men de är jag inte så kära i :). För snigeldelen så blir det nog isåfall Neritina turrita, som du tipsade om! Men är cherrys så optimala, i mitt mjuka vatten? Vattentemperaturen kommer inte var så hög den heller, nog inte över 22-23 grader - av orationella skäl använder jag aldrig doppvärmare, så det är rumstemperaturen + lampvärme som gäller.

Om filtrering:
Jag kan inte så mycket som jag ibland tänker att jag kan - all filtrering jag har haft att göra med är främst stora cirkulationspumpar kopplade till mekaniska filter, om det så är makaroner, filtervadd eller till stora sandfilter, eller skummare. Luftfilter eller luftpumpar har jag inte använt själv alls. För ett s.k. luftfilter måste kopplas till en luftpump/luftslang, korrekt? Bottenfiltertrodde jag också var en närpå utdöd teknik, som man bara såg i akvariebutikens egna kar. Är det strikt luftinpumpning till dem, eller kan man köra vatten genom filtret (UGF?) utan att det sätter igen/river upp bottensubstratet?

Jag har en del erfarenheter av luftpumpar för akvarier från min tid jag höll på med Hydroponics. Jag prövade billiga, och jag köpte en riktigt dyr, men problemet var alltid detsamma - de väsnades något så utavhelvete! Det slutade med att jag bytte ut mitt (dyra) luftslangssystem mot 3 vattencirkulationspumpar för att ljudet drev mig vansinnig. Så luftpump, även om jag har dem skrotandes i förrådet, det ger jag mig nog inte in på.

Räkor (iaf. cherry’s) är inte så väldigt känsliga då? För pH och kväve. Jag var rädd att jag skulle behöva något advancerat filtersystem

Mögel/svamp är faktiskt inte något jag har haft mycket problem med, alls. Det har givetvis förekommit, och jag hade gärna sett att det inte fanns alls, men det har aldrig varit något huvudbry nog att jag kände att jag skulle göra någonting åt det. Jag har fläktar (120mm 6v) riktade mot belysningen/elektroniken och de blåser den varma luften ner/runt i karet. Bortsätt från att jag ofta får kondens på rutorna (vilket ÄR ett problem) så har inte möglet drabbat mig. Jag har dock inte kört ett skåp mer än 2-3 år.

Ditt 1750 låter tungt För tungt, och stort, för min lilla lägenhet! Men i övrigt låter det helt underbart! Hur långt är det, och är det akvaterrarium hela vägen upp på den? Börjar undra om jag här har sprungit in i en svensk RAF från Dendroboard (googla om du inte känner till!)

Mvh
Johan

Hej, god fortsättning =)
Ingen fara, kul med folk som tänker lika brett o satsar på att “ha allt”

Jodå jag har haft en del olika kombos med anolis, lygodactylus o pilgift, även haft några sp av hyperolius i denna mixen men, då ska jag tillägga att burken var 165x130x70 cm. Vattendelen var endast ca 20-25cm eller nåt i den stilen. Hade för övrigt 2 såna kar bredvid varandra på en vägg som var 335cm bred, DET var häftigt, ska se om jag hittar nån bild nånstans =)

Ang grodor o simma så har jag aldrig haft det problemet, kanske för att jag alltid haft sluttande strandkanter så de kunnat gå upp om de hade hoppat i vattnet. Det var för övrigt så jag odlade mina första D.Auratus =) Kul som fan att gå på skattjakt i terrariet varje vecka =)

Filtrering är viktigt o de finns en uppsjö med olika och alla har väl sina fördelar och det finns anhängare till varje sort, alla med sin egna förklaring till varför vissa är bättre än andra. Jag tycker att filterhörn(matta) funkar bra för man kan gömma all el bakom, i ett akvarium är det (tycker jag) överlägset, däremot i ett paludarium där de även kan krypa in kräk ovaifrån så är de en rätt kass idé, Geosesarmorna skulle älska de tillhållet, så då är ju et t.ex luftdrivet svampfilter ett alternativ, men där kanske ljudet sabbar. Jag bor själv i en etta på 40 så för min del går en luftpump bort. Men bottenfilter och vanliga innefilter fungerar, om du kan/vill så kan de ju vara vettigt att borra och bygga dig en sump nedanför, då har du inga problem med sladdar o skit på insidan utan kan koncentrera dig på inredning, djur o växter istället =)

Ja P. Normani tänkte jag på, skitsnygga o inte så känsliga för lite sämre vattenkvalité (egen obs.)

Jo det finns dom som kommer säga att räkor kräver ditt o datt - Min observation är att, en medelmåttig filtrering, lite matning och ca 25C i ph 7-8,5 fungerar för alla Neocaridina jag provat. Finns dom som klarar dom i andra vatten eller som inte alls fått dom att överleva i detta, men det beror nog många ggr på andra faktorer. Sjukdomar etc kanske? Vatten från egen brunn kanske oxå kan ställa till det!?

Ok a jag har oxå använt mig av datorfläktar men de senaste karen var 130cm höga o då är den för klen tycker jag, men denna gången ska jag ha starka pumpar längre ner som blåser in kalluft nerifrån istället.

Ja kondensen är oxå trist, men det finns ett företag (kanske flera) som tillverkar ett medel du kan stryka på som gör att vatten o smuts rinner av direkt o fastnar inte. Dock visste de inte om de skulle påverkar vattenlevande organismer men jag tänkte prova i nästa projekt =) Förhoppningsvis slipper man det. Annars borde man kunna köpa en smal fläkt typ 100cm lång men bara 2,5cm bred eller nåt som man kan ha under rutorna så dom blir “spolade” hela tiden?

Nja så tungt blir det inte tror jag, blir nog bara vattendel på 165x40x70 cm och sen landdel på 110cm över det =D Haha jag ska bara få tummen ur o flytta mina räkodlingar o börja leta material :wink: Tänkte mig totalmåtten 165x150x70cm (LxHxB) Ev tar jag 10cm till i akvarium haha =P

Wow han va duktig, dock är jag osäker på att använda fogskum i akvarium, de är väl giftigt har jag för mig? Jag kommer ta hem Atabapo-altum i min nästa Colombia sändning o är inte pigg på förgiftning så jag kör nog med friggo som bas tror jag =)