Sitter och tittar på mitt 6 kantiga lilla jordakvarium som jag ska ta ner till källaren när jag tömt det och kliar mej i huvudet:scratch: det spökar i karet:shock:
Vattnet blev från början när jag lagt i jorden under sanden nästan som starkt svart te av jorden och jag har bara låtit det stå inga vattenbyten och har inte heller fyllt på med nytt vatten så det fattas 3cm nu, det har stått i ca 1,5 månad nu.
Och nu undrar du varför jag kliar mej frenetiskt i skallen…jo den mörka tefärgen har nästan försvunnit alldeles av sej självt, till råga på allt så ser jag en av mina 3 gröna räkor som tydligen lever och mår prima bara det att den inte är grön längre, den går i någon slags rosaaktig färg:shock:
Någon som kan förklara detta spökfenomen för mej, för jag blir inte klok på detta:scratch::D!
Haha, det lät lite konstigt det där. Har inga lösningar på vad det kan vara dock :?
hmmm kanske ett långskott men sitter och grunnar på om färgen kommer av partiklar och att det i så fall har sedimenterats och att vattnet genom detta klarnat eller någon gynnsam bakterie har lyckats frodas!
Kanske du rentav av lyckats få till det det perekta low tech jordakvariet :scratch:
Om du inte har lust att bära ner räkorna i källaren så är jag lite sugen på dem! :beg:
Men jag hoppas någon kanske rent av vet varför det blir så, blev lite nyfiken!
Jag hoppas någon kan förklara fenomenet för jag fattar inte hur det har gått till, vattnet är fortfarande lite svagt tefärgat men det är ingenting i jämförelse med hur det såg ut, för från början såg man ju knappt ingenting i karet:D
Räkorna var bara 3 när jag gjorde om karet till jordakvarium och jag har bara sett 1 räka och den såg jag ju först i dag, så jag vet inte om det är bara den eller om det fortfarande är 3 räkor i karet:)
I alla fall så får väl karet stå kvar här uppe då så länge så får jag se vad som händer i det:D
Låt oss få se lite bilder om du lyckas (trots vattnets färg då)
Man vill ju se vad det är för “monster” du skapat i ditt kar :thumbs: