Jag har fått svart/grå dekorgrus (gick inte ladda upp bilden…)
Är det säkert att ha det som bottenmaterial till mina nyinköpta körsbärsräkor?
När det gäller räkor, krabbor och diverse bottendjur är jag en nybörjare. Vill ju inte att de dör.
Har ni nån tips om vad jag kan ha som bottenmaterial om dekorgrus inte funkar? Tänkte ha en fin gräsmatta om det visar sig att jag måste byta ut gruset.
Det beror på om gruset är färgat eller naturgrus, färgat grus och räkor hör inte ihop då de är mycket känsligare än fiskar.
Är gruset blankt så är det också förmodligen färgat, vet du vilket märke det är på gruset?
Jo, jag har förstått det…faktiskt ditt tips. Jag skaffade en kampfisk istället och han klarar sig finfint där och dessutom bygger han skumbo då och då. Tecken på trivsel I guess.
Gruset är matt, men det är ändå svårt att avgöra. Det som låg överst har ju färgat av sig till grått, det som låg under är fortfarande svart. Märket är Imazo AB, grossisten.
Konstigt då måste det ändå vara färgat för naturgrus händer det inget med.
Ja kampfisken mår bra när han bygger skumbo, se till att ge honom varierad kost gärna frysfoder då och då med men ge honom inte röda mygglarver de kan få förstoppning av det och då dör de:)
Nej, det är ju dumt att chansa när räkorna är bottendjur, de är så nära botten. Det gör inte mig nåt att byta ut det. Jag vill ju ha en fin och harmonisk miljö för mina räkor.
Kampfiskar har jag haft några st tidigare, de har klarat sig bra med mig och växer bra.
Jag brukar ge han artemia och kokta ärtor då och då. Ibland äter han gurka, det jag ger till mina snäckor. Kampfiskar är tåliga djur. Otroligt starka små individer med karaktärer. Alla mina kampfiskar har verkligen haft olika personligheter. De är spännande dem.