Deep Blue & Royal Tiger - Akadama VS Ebi Gold Shrimp soil

Började använda Akadama för lite mer än 6 mån sen i några av mina kar. Har egentligen aldrig haft några svåra problem med mina kar. Resultatet har varit blandat.

Förökningen har varit mycket bättre med akadama än de två andra soil jag använt (Ebi gold och nature soil - Oliver knott), dock har jag lagt märke till att mina finare OE tigrar inte färgar ut lika bra som tidigare när de fick gå på Ebi Gold. Har därför bestämt för att testa EG igen.
Fick hem två nya påsar igår, men jag har för många bollar i luften just nu. Sätter igång nästa vecka.

Trevlig helg!

Nu har några blue och black tiger OE fått gå på EG i drygt en månad (tidigare akadama). Dessa färgar ut som Deep blue nu.

Blue tiger: från akadama -> ebi gold = deep blue orange eye
Black tiger: från akadama -> ebi gold = deep blue orange eye

Ska avvakta några månader till och se hur det utvecklar sig.

Oj det låter otroligt, fast vet att vissa ljus gör fisk rödare, o vet att bottenfärgen kan spela roll…
Hoppas att du får dina svarta “tillbaks” mvh Pia

Det är mycket märkligt.
Inte alla som ändrat färg när de flyttats över till ebi gold, men vissa har blivit deep blue :scratch:
Tack o lov är mina royal blue fortfarande royal blue oavsett ebi gold eller akadama.

Ja det var en märklig erfarenhet, jag märker ingen skillnad på mina tigrar och olika underlag. Tom vit sand funkar bra till dem och de färgar ut som vanligt.

Det är väldigt märkligt Janne. Ska testa vit sand också.

Då var det väl black tiger golden eye du hade och skulle förmoda att det är väldigt mörka deep blue eller royal blue.
När jag hade mina så hade jag svart sand och dom syntes knappt mot det mörka så jag bytte till ljusare botten, nu har jag inga det var ett tag sedan nu:)