Fick för ett tag sedan äppelsnäcks-bäbisar i ena akvariet från en kokong jag missat, det var mina första så det var kul! Men i det andra akvariet där jag har två vuxna så såg jag idag att hmm, det är ju fler än vad som borde vara där (hade flyttat över några små dit)
Räknade och hittade 118 direkt synliga småttingar och tre okläckta kokonger. Och då hade jag ju redan 30-40 st i mitt lite större akvarium.
Nu blir det ett rensande! Man förstår att de sprider sig i det vilda!
Japp, vet inte om det klassas som går bra för ännu men det är inte katastrof i vart fall. Haft en tofsalg-invasion som nu börjar klinga av. Akvariet har inte varit igång så många månader. Detta är att efter precis ha rensat bort några liter hornsäv. (låter den växa rätt ordentligt för att sedan rensa, verkar vara bra för akvariet.
#3 Fint, snygg bakgrund där oxå! Och grattis till alla (oavsiktliga) småttingar!
Är lite allmänt nyfiken bara… Hur lång tid tar det för en liten snäckbebis att bli fullvuxen? Hur gamla kan Äppelsnäckor bli?
Det var ju nog det han menade med att de trivdes lite väl bra ( att han fick för många) Peckoltia…
O sen tror jag att vi kan gissa vad han menar med “nu blir det ett rensande”… jag kan , då jag själv fick flera kokonger som kläcktes … trodde inte det var så många i en kokong… sen missade jag 2 st i ena karet… den gamla honan där var grym på att sätta kokongen så man inte så dem…
Jag hade nog själv haft en 20-40 st för att hålla beståndet uppe tills de kommer på att förbudet inte bör gälla äppelsnäckor… men deras snarlika “kusin”… men nu har jag ingen…
Blir att rensa bort en del, selektera bort de som är fulast i vart fall sedan efterhand. De tre kokongerna som var på gång är bortrensade. Funderade på om de små funkar som foder till helenor, håller på att starta ett 30-liter som kanske kunde fungera med äpplen som lyxig mat.
Ang hur man vill bli av med dem så är det ju synd att man inte får sälja, men jag är inte jättepigg på att sälja i omgångar privat ändå av ren lathet så det gör mig inte så mycket. Hade dock varit gott om man kunde dumpat allihop till någon djuraffär.