Hej. För snart 7 år sedan köpte jag mina 5 första äppelsnäckor. (Gula och röda)
De började föröka sig och mina kar var gansk så snart fyllda av massvis av snäckor. Men som med många hobbys så har intresset inte fått det utrymmet som krävts och 7 kar blev så småningom ett akvarium. Vilket begränsade oss i våra äppelsnäckor. Kokonger rensades bort då utrymmet var begränsat.
Nu har det sedan ett halvår återigen funnits tid för akvarium och vi är nu uppe i tre aktiva kar. Vår begränsning blev dock att bara ett äpple fanns kvar i livet. Som nu kastat in.
Har prövat några andra snäckor. Helenor, zebror och malaysiska snäckor. Men ingen av dessa har tilltalat oss som äpplena.
Så nu till min fråga. Vad finns det för alternativ? För äpplena känns som att vi bara kan glömma att regelverken kommer ändras till vår födel.
Nej jag har faktiskt inte tittat på någon av dessa. Men eftersom många här är fantaster av äpplen så misstänkte jag att fler säkerligen skulle dela med sig av sina erfarenheter. Vill ju gärna ha ett bra alternativ direkt
Posthorn och Sulawesis. Hur dana är dessa? Jag vill ha snäckor i mitt ena växtkar (54l) som inte ger sig på mina växter. Utan som rensar bort döda växtdelar och tar ev matrester. Karet jag har tänkt att ha dem i är försett med trycksatt co2. Ligger inte på några extremnivåer utan håller den bara försedd med co2 för att underhålla cuban som brer ut sig på botten.
I karet har jag tidigare haft mitt äpple och nu bara kvar ett trettiotal räkor.
Gammal tråd men ändå. Spixisnäckan är väldigt lik äpplet och är riktigt fin. Är lite svår att få tag i men man får gå via privatpersoner, jag köpte mina genom Facebookgruppen “AkvarieSniglar och Snäckor”.