Vem har det bästa receptet för att motverka Cyano … jag har inte mycket och det växer inte på jätte fort, men det är likaväl irreterande som rackarns speciellt det som frodas på min mossa … vad ska man göra ?
cyano uppstår väl främst i nystartade kar och som går över av sig själv?
Men om du tycker att den börjar sprida sig för mycket och kväver dina växter borde du kanske ta tag i det.
Det bästa är väl egentligen mycket snabbväxande växter.
Ett annat alternativ är mörkläggning i ett par dagar. Täck över hela karet samt mata inte alls. Borde va väck efter tre-fyra dagar. Kanske kan börja med att pilla bort så mycket det går innan mörkläggning.
Då cyano inte är en alg så funkar bara mörkläggning och det ska vara kolmörkt inget ljus får komma in och det kan gott och väl vara mörklagt i en vecka för säkerhets skull. Cyano uppstår inte bara så där in nystartade kar det kan man råka få när som helst då cyanosporer finns i luften, cyanon är en bakterie.
Jag har testat olika preparat men tyckte inte det hjälper, jag har länge brottats med cyano i mitt tanganyikakar, jag mörklägger cyanon försvinner sen är den borta ett tag men kommer smygande igen med ett hånfullt leende på läpparna:evil:
Det kan försvinna av sej självt med tiden om man har tur, men mörklägg karet, räkorna klarar sej ändå:)
snart uppe i en veckas mörkläggning på mitt ena kar … visst det har förtvinat mycket men är fortfarande kvar … drygt är det…
Ja det är det, jag har mörklagt mitt tanganyikakar åtskilliga gånger det försvinner men kommer tillbaks efter en tid igen i det karet, just nu är det mörklagt:(
Cyano tar över om det är ont om nitrat (relativt) i förhållande till fosfat.
Bäst är att konkurrera ut den med gott om växter.
Problemet är att den kan flytta på sig och gå i vila så bara mörkläggning funkar inte om inte förhållandena ändras.
När den bildar sjok så kan man suga upp den med hävert.
Här är bilder från samma kar med några timmars mellanrum från det att ljuset gick igång.
09:48 tyvärr suddig men skillnaden syns…
Också ett bra tecken på att det är cyanobakterier rör den sig inte så är det grönalger.
Den är lite slemmig med och sitter inte fast som grönalger.