Handelsnamn: Crystal red
Latinska namn: Caridina cf. cantonensis ‘Crystal red’
Ursprung: Japan
Temperatur: 15-28°C
pH: 6-7.5
gH: 1-6
Beskrivning: År 1996 upptäckte Hisayasu Suzuki i Japan röd mutation av Caridina sp. “Bee” bland de vanliga svarta avkommor. Han registrerade Crystal Red räka som sitt varumärke för denna röda mutation av den vanliga Bee räkor. Denna räka har vunnit popularitet sedan dess och har ytterligare förfinats av grundaren och andra uppfödare att odla fram exemplar med större vita partier och intensifierat rötta partierna.
[img2:15bwbdfr]http://www.redbee.se/wp-content/gallery/crystalredbee/PICT2699.JPG[/img2:15bwbdfr]
Vatten: PH värdet i mitt akvarium ligger på runt 6.6. Det ska även gå att odla de i högre PH-värde, men de trivs generellt bättre i surare vatten och inte för hårt heller.
Det finns flera sätt att sänka PH värdet med, men samtidigt också som inte är dödligt mot räkorna. Räkor i allmänhet är känsliga mot de flesta kemikalier nämligen.
Det jag använde innan jag gick över till ADA Aquasoil som bottensubstrat heter Amtra Trop, som är ett ekbarks-extrakt, den sänker effektivt ner PH värdet.
Men om man nu kan få tag på ADA Aquasoil så skulle jag nog rekommendera det, för att den sänker PH värdet till en bekvämlig nivå för räkorna med endast ett par centimeter tjockt grus. Det är också ett mycket billigare alternativ i längden.
Alkottar och torv går också att använda för att sänka PH.
Sedan byter jag vatten runt 1-2 gånger om veckan. Ifall jag byter en gång så byter jag 30%, den veckan jag byter 2 gånger så blir det runt 10%. Jag byter hellre lite men oftare än mycket på samma gång.
Temperatur: En annan viktig faktor för att lyckas med dessa små krabater är temperaturen. De kan ibland tvärdö ifall temperaturen är högre än 28 grader. Förmodligen på grund av syrebrist, men många odlare har konstaterat att de slutar att föröka sig när temperaturen går över 28°C.
Så det är rekommenderat att hålla det runt 25°C.
Svenskt väder brukar väl inte vara sådär jätte farligt men ifall man nu behöver sänka temperaturen så kan man använda en liten lågvoltsfläkt som man brukar använda till datorer. Placera den ovanför vattenytan, vinklad i ca 45 grader för bästa effekt. Jag kör förresten utan täckglas för att sänka tempen en aning, men se då till att inte fylla det för fullt för räkorna kan ibland få för sig att hoppa ut.
Filter:
Som filtrering ska man använda ett filter som har så stor filtervolym som möjligt. Helst ett ytterfilter med massor med biofiltermaterial, så som keramikringar och biobollar. Själv använder jag hälften keramikringar och hälften Eheim Substrat pro i mina EDEN 501 miniytterfiltrar. Använder 3 st filter till mitt 60Ls akvarium för att minska risken för dödsfall vid rengöringen. Tvättar alltså ett filter åt gången. För det kan finnas en risk att det blir alldeles för stor förändring efter rengöringen om man bara använder ett filter.
Storlek: Angående om storleken på akvariet så kan man odla dessa i så små akvarier som 10L men det kommer kräva en hel del arbete för dessa små räkor är petiga när det gäller vattenkvalitén. Så minst 30L skulle jag rekommendera.
Växter: Mossa är också att rekommendera. De gillar att sitta på mossan och plocka efter mat, sedan tillför det också gömställe för räkorna. Glöm inte att räkorna kan ibland stressa varandra och inte bara andra fiskar som gör det, speciellt när en hona är redo att para sig så kommer den bli jagad av alla hanar. Och det kan ibland bli för mycket för honan och stressen kan leda till att inte lika många rom blir befruktad, i värsta fall kan den dö på grund av stress.