Jag har tre kar med crystal red PRL och i ett av dem så har det börjat dö ut räkor oförklarligt under en månad eller så. Ofta har det varit rombärande honor dessutom.
Borde inte vara problem med nitrat eller ammonium då det sköts om noga. GH ligger runt 5-6 enligt test, ph, 6,4 senast jag mätte, temp 20-22 och vattenbyte 10-20% per vecka. matar dagligen med ett par pellets som går åt, Har visserligen inga alger men lite löv som det äts på så det borde inte vara svält. Ett o annat skal ligger kvar efter ömsning, vet inte om det är mycket eller lite.
jag har klurat lite nu och kommer inte på vad det kan vara för fel. :scratch:
Jag har haft samma problem och det avhjälptes med extra mineralpulver och humusämnen men Black Water. Jag tror att i mitt fall så var det problem för honorna att ömsa. man får inte glömma att PRL är känsliga räkor!
Tack s. Jag har en klump med torv på en knappt liter (per 50liter) som ligger och flyter föra att ge lite extra surhet (och kanske även humus).
Har inget RO vatten men ger GH+ så pass mycket att det levererar runt 6 i GH.
Jag har PRL i tre olika kar och håller med om att dem är känsliga, MEN- jag förundras över var känsligheten sitter. Jag ger i vissa kar extra N, (+20ppm) och P, (1,5ppm) , dessutom extra CO2 (över 30ppm) stora vattenbyten +50%.
Jag har rom och ynglingar i alla karen utom i just detta kar som går minus (i antal) just nu. (små vattenbyten, lite gödning och soil i botten men det enda kar där jag ger GH+ i.)
Kan det vara så att jag skall ge än mer calcium och magnesium (GH+)i problem karet?
Tror säkert att du har mer än tillräckligt med humus men mineraler är viktiga. Förr använde jag “old sea mud” men det blev förbjudet så nu är det Shirakura white mineral powder som gäller. Testa om det inte hjälper honorna att byta skal lättare i just det karet!
Jag upptäckte att mina räkor dog av catapa löv. Det var förra året som räkorna dog en efter en
och jag snabbt ut med överlevande i en balja. Räkorna som var utplockat klarade sig och lever
än idag.
Min teori är:
1 Jag hade för många löv i akvariet
2 Löv var självplock och kan finnas giftrester som t. ex avgaser m. m.
Har funderat på det där med giftrester - plockade ur alla löv som det inte åts av, och nu bara mindre mängd lövrester kvar i karet sedan ett par veckor tillbaks, (dessutom äts inte eklöv alls? ogott eller giftigt?) -men ändå fortsätter det att dö bort. Dem andra räkorna jag matar med tar ingen skada alls av olika löv! ?
Mineraler säger du?, men vad är det som saknas så dem dör bort vid högre ålder? för det är inga ungdjur som faller ur ledet. Alla djur är större och flertalet (fyra) har varit med rom.
Jag vet inte orsaken, men om det ligger en död räka framme, så finns bara två alternativ 1 försöker att hitta felet 2 plocka ut räkorna. Jag välja alltid att plocka ut räkorna
Det är inte naturlig död då? räkorna blir ju trots allt inte mer än 1-1,5 år gamla. Köper man in de samtidigt dör de också vid ungefär samma ålder. Just vid romkläckning och ömsning är de extra känsliga och dör många gånger när de är lite äldre
Hej Janne, nä det har försvunnit ett ganska stort antal räkor nu, kanske ett 20tal sammanlagt, och har väl ett 50 tal kvar, men just nu finns inga nya räklingar på gång.
Jag känner att det kanske lutar åt mineral hållet som nämnts.
Kan det vara som så att med mindre vattenbyten, blir det också små mängder nya mineraler i akvariet?
Men vad är det för mineraler som eftersträvas, Ca och Mg som fås ur GH+ eler är det annat där som behövs för skalbildningen ?
Hej!
Jag har aldrig odlat räkor men hållit på med akvariefisk många år. Mitt förslag kanske är helt uppåt väggarna. Kan du inte vid nästa vattenbyte ta en del vatten från ett av dina fungerande kar? Då får du med dig bakteriekultur och “bra” vatten som hjälper till att stabilisera vattnet där räkorna dör samtidigt som du tillsätter mineraler osv som du har fått tips om? Tänk dig av hälften av vattenbytet kommer från ett annat kar och hälften är nytt vatten. Det har rädda mig flera gånger med akvariefiskar men, som sagt, räkor är andra djur och min erfarenhet är mycket begränsad.
jo, det var väl ett hyggligt resonemang, men i dessa fall skulle ett surt vatten ersättas av ett annat, med 20-30ppm CO2 av samma ph värde. är co2´n försvinner höjs troligen ph ´t igen. Och då återstår att fundera om det vore bra eller inte, hmmm.
men ideen var klart god.
(bara en parantes där, du nämnde att få med sig bakterier? vad för sorts bakterier?)
Tyvärr innehåller vattnet så extremt lite bakteriekultur så det där är inte lönt. Misstänker man att man har någon typ av spik eller har obalans i karet så skall man ta kultur från annat filter.
Bra vatten behöver inte vara ett moget vatten, tycker mer tvärtom. Och så skall man inte blanda vatten från två kar heller men kultur man kan aldrig få för mycket av.
Jag tar frågan en gång till då jag känner jag behöver få lite klarhet.
Om det är mineral brist. Kan det vara som så att med mindre vattenbyten så blir det också små mängder nya mineraler till akvariet?
Men vad är det för mineraler som eftersträvas, Ca och Mg som fås ur GH+ ? eller är det andra mineraler som behövs för skalbildningen ?
Vad består skalet av? Calcium?
Det gamla “Old See Mud” blev plötsligt inte tillåtet längre sp jag kör nu med “Shirakura White Mineral Powder” som finns i små förpackningar på bl.a. Godhems Zoologiska Göteborg. Det går åt lite två ggr. i veckan som pudras på vattenytan. Lycka till H då jag lider med dig av egen erfarenhet!
minus en till stor räka idag i detta akvarium. Dem små har varit förskonade, är detta ett tydligt tecken på mineralbrist?
Jag har i alla fall beställt shirakura pulver idag, hoppas på snabb leverans, 33% vattenbyte idag igen för att om möjligt få till bättre vatten. Noterade också ett flertal nyömsade skal i karet.
Som tur är går några med rom i dem andra karen. Kan beskriva lite hur jag sköter dessa:
25 liters burken som drivs med trycksatt CO2 och PMDD med god tillväxt och NO3 runt 20-30ppm, PO4 omkring 1,0ppm, Fe 0,1ppm. matar sparsamt pga lite för mycket alger just nu, och byter minst 50% vatten en gång i veckan, här går just nu två honor med rom i buken och nyfödda räklingar finns.
89iters karet med körsbär och amanoräkor, här har jag slängt ner ett tiotal Crystals nyligen och minst en går med rom nu. i detta kar ger jag bara lite pmdd, och driver upp mossa och framförallt körsbärsräkor, matar rikligt och driver upp christmas mossa och fissiden fontanus.
240liters hightech karet med mycket växter och Ph regulator, här gick det PRL´s tidigare, men räkor och räklingar sögs in i ytskimmern så dem försvann med tiden, dock fick jag minst en kull här innan jag slutade med PRL. Nu har jag lite fisk här istället. Ph, 6,5 ger cirka 30ppm CO2 och NO3 och PO4 som ovan.
Efter att ha börjat med GH+ tycker jag inte att CR PRL har varit så besvärliga att föda upp förrän nu, och jag har bytt väldigt lite vatten under tiden.
När jag senare fick ett överskott på PRL´s så har jag plockat över dem i andra kar och provat mig fram både hårt och försiktigt, så märker jag att dem absolut inte är superkänsliga mot nitrat, fosfat och Fe i normala doser. Men såklart att om man ger PMDD i ett kar utan vattenbyten så kan det gå överstyr. Ph och GH verkar vara viktigare parametrar är min ovetenskapliga sammanfattning så här långt, men ännu är jag inte “helt i hamn” med dessa räkor.
Vill nog mana till mindre vattenbyten än 33% som påverkar vattenparametrarna! Jag fick bukt med mina dödsfall genom mineraltillskott. I varje fall är det svaret så här långt!
Detta kar har fått 10 procentiga vb hitintills och med god tillskott av räklingar hitintills, och skall fortsätas drivas på det viset.
Vattenbytes vattnet är i och för sig redan “surat” och GH+ är tillsatt, så det torde vara väldigt likt vad gäller ph o gh iallafall, tanken är att få in mera mineraler via vattnet akut.