Crystal räkor leker inte

Hej!

Har ett gäng Crystal räkor som inte lekt någonting och jag börjar bli lite fundersam över vad detta kan bero på?

Är det så att dom inte är lika aktiva under vintermånaderna? Vill minnas att det var likadant med körsbärsräkorna att de slutade leka helt under en viss period. Är det vanligt att det blir såhär?

Jag köpte dessa i september och tror mig ha sett en hona som gått med rom men inte ett spår av räklingar. Dessa crystals går tillsammans med körsbärsräkor, amano och otocinclus i ett 112 liters kar.

Vintern är lite av en vilotid för räkorna. Om de känner av lufttryck eller kanske de smygläser kalendern men jag har samma uppfattning. prova om några veckor med Mullbärslöv som kan kickstarta dansen och parningen. Sedan är det ingen garanti för överlevande yngel bara för att en hona som går med rom. Många gånger har bräklingarna uteblivit av någon anledning.

Hej och tack för svaret!

Ja det verkar onekligen så. Vill dock att de ska komma igång snart. :slight_smile: Jag köpte Catappa och Guava löv men det har kanske inte samma effekt som mullbärslöv? Nej det är klart det har man varit med om själv innan. Har prövat att variera lite mer i kosten till dom också så matar nu både med ebi dama, snowflake och zucchini mfl grönsaker så får se om det kan få fart på dom. :wink:

Snowflake är mer bukfylla då det består av fibrer och aningens med spårämnen. Zucchini är något bättre näringsämne än färsk gurka men innehåller mest vatten. Satsa på kvalitetsfoder som innehåller alger och annat näringsruika ingredienser!

Testa att höja tempen ett par grader med om du inte redan ligger på 26-27 så klart då är det INTE bra att höja mer utan kanske att sänka ett par grader

Där sa du något Janne!

Den har legat på 22-23 grader innan så har nu höjt till 24 grader istället. Kan man gå hela vägen upp till 26-27 om 24 grader inte gör någon skillnad? Eller så är det kanske körsbärs och amanoräkorna som gör att de inte får någon ro att leka och föröka sig?

Att höja till 26-27 är att ta stora risker. ge dem många gömställen i karet då Amano
räkor kan vara lite bråkiga mot övriga innevånare. Hav tålamod!

Hittade det här på “Takayuki Shirakura - Information on successfully keeping and breeding bee shrimp”

We aim to have a carbonate hardness (KH) of 0, as this induces the shrimp to reproduce and is to prevent them from having long reproduction pauses. In nature, mating is induced by the beginning of the rainy season, and then no KH can be traced in the waters of the habitats either.

Fast det faller kanske om man använder R/O vatten, då ska ju KH vara 0, men är membranet gammalt eller trasigt, så kan man ju får (R/O) vatten som inte är rent och har ett mätbart KH.

Cheers