Co2 till mina två nanokar

Nu börjar det dyka upp lite grönska i mina nystartade räkkar, och jag funderar på att hjälpa växterna lite på traven med Co2. Jag tycker det verkar både dyrt och lite klumpigt att hela tiden byta ut engångsgastuber så jag funderar på att dra igång mitt lilla jästkar från Nutrafin istället. Min tanke var att köra ett jästkar till mina båda nanokuber om 10 liter vardera och försöka hitta någon mer smidig diffusor än den stora “bubbelstegen” som följde med. Mina frågor är alltså:

1. Kan detta upplägg funka, och finns det någon risk att överdosera?

2. Funkar det att koppla på någon smidigare diffusor i glas eller keramik rakt på Co2-slangen eller är det något annat jag behöver tänka på, typ bubbelräknare?

3. Övrigt, vad rekommenderar ni andra och vad använder ni för utrustning? Jag är idel öron för era kunskaper och erfarenheter!

/Kent

krävs ganska högt tryck till en glasdiffusor kolla på www.plantswap.se

Det går att köra glasdiffusor(vissa sorter) men man måste byta mäsken lite oftare just eftersom som clas säger så krävs ganska högt tryck. Kör med syresten eller “syreträbit” annars.
Hett tips är, glöm inte backventiler! Eftersom karen är så små så kan du ju köra co2 från samma mäsk med en T-koppling, slipper du hålla på med fler flaskor. Det räcker ju med 2 st flaskor då, en för mäsk och en för rening och bubbelräkning. Alt så kör du med 2 mäsk som du byter omlott så får du lite mindre svaj i co2tillförseln.

Edit: funkar utmärkt med 0,5l petflaskor exempelvis.

// Alex

OK, tack för dessa tips, jättebra att veta lite mer om detta område som är ganska nytt för mig!
Jag tror att jag provkör med ett mäskkar och grenkopplar till två syreströmmare så får vi se vad detta kan ge. Vore skönt att kunna ge växterna en extra skjuts utan att behöva ta upp mer plats i karen än nödvändigt. Jag återkommer med rapport om hur detta funkar…

/Kent

Det kommer inte att funka. Det ena karet kommer få mer co2 än det andra då stenarna inte har samma mottryck. Är nog bättre att köra separata system eller köpa ett co2-kitt med en splitter. Men som sagt är du intresserad av co2 så regga dig på plantswap.

mvh Clas

Lyssna på clas :slight_smile:
Det är ju hur enkelt som helst att ställa upp 2 separata istället och kostar knappt nåt.